Svenska
Gamereactor
artiklar
Toy Story 3: The Video Game

Gamereactor spelar Toy Story 3

Vi åkte över till Avalanche Software för att testa spelversionen av sommarens kanske mest givna biosuccé, Toy Story 3, och se om Woody och Buzz fortfarande håller måttet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Disney Interactive och Avalanche Software öppnade dörrarna till Disney Studios i London och bjöd in till en exklusiv smygtitt på den kommande spelmatiseringen av Toy Story 3. Det finns alltid något fascinerande att åka till ett nytt land. Som att landa på Heathrow Airport som erbjuder en fantastisk utsikt över den engelska landsbygden, och inte minst det hektiska livet i London. Den långvariga förvirringen över att de kör i fel körfält är häpnadsväckande, och det sluta inte att fascinera mig på resan in till Disney Studios i Londons centrum, där Jon Warner, som fungerar som senior producer för Avalanche Software är redo att välkomna mig och en handfull spel journalister.

Tankarna flyger femton år tillbaka i tiden när jag som barn för första gången fick uppleva Woody och Buzz. Filmerna var i min bok fantastiska, och jag gillade även TV-spelen. Jag minns tydligt hur jag tillbringade flera timmar på att rejsa, flyga och skjuta i rollen som Buzz i min jakt på Pizza Planet-logos längs väldesignade banor.

Vi presenteras för historien som nu handlar om en vuxen Andy. Hans leksaker har många år stått oanvända och när han en dag börjar fundera över huruvida de ska sparas eller ej. Efter en olycka hamnar hela gänget, utom Woody, på det lokala dagiset, där våldsamma ungdomar sliter sönder allt de kan lägga fingrarna på. Det är nu självfallet upp till Woody att rädda sina vänner och ta reda på om Andy alls är intresserad av att behålla sina gamla leksaker.

Jon Warner berättar ivrigt om arbetet på som har pågått sedan 2007. Det har under hela processen varit ett nära samarbete mellan Avalanche Software och Pixar. Warner säger: "Vi frågade Pixar om de ville ha ett linjärt spel eller en gigantisk lekplats. Pixar älskade båda idéerna, så vi har arbetat för att få med båda koncepten i spelet. Resultatet kommer att bli två spellägen, nämligen Story Mode och Toy Box Mode."

Detta är en annons:

"Leksaker har två sidor, där de i vår verkliga värld är bara små bitar av plast. Vi försöker spegla just vår verklighet i spelet där våra hjältar måste ta itu med den stora världen", förklarar Warner och fortsätter: "Å andra sidan har vi det imaginära, där en spelare kan uppleva Woody, Jesse och Buzz i deras naturliga element, där överdrivna och fantasifulla världar uppenbaras. Storyn i Toy Story 3 utspelas under åtta banor indelade både i den verkliga världen samt i fantasi-diton."

Så är det dags för visningen av Toy Story 3. Den första av de imaginära banor demonstreras och har ingen mindre än självaste Woody i rollen som stenhård cowboy. Banan heter "Train Rescue" och har den vänliga grisen Ham i rollen som den onde "Porkchop", som ska stoppas från att köra ett tåg utför ett stup. Woody rider hästen Bullseye och måste manövrera genom ett kollapsande landskap, genom grottor och över osäkra broar, för att få stopp på det skenande tåget. Det ser jätteläckert ut, inte minst raden av typiska tecknad film-liknande explosioner. Allt är överdrivet på ett charmigt sätt, och det imponerar mig att grafikmotorn inte tappar fart.

"Vi har försökt att göra banorna så extrema som möjligt. Hela idén är att det måste kännas som den fantasi en pojke som Andy faktiskt hade när han har lekte med Woody och Bullseye.", säger Warner.

Plötsligt ändras scenariot drastiskt och byts mot en mer klassisk tredjepersonsvinkel när Woody kommer på tåget och ska kämpa sig fram till loket. Tankarna leds osökt till en mer barnvänlig version av tågjakten i Uncharted 2, som dock är precis lika tempofylld. Därefter vankas visning av den andra stora delen av Toy Story 3, nämligen Toy Box Mode som rymmer en öppen och fri värld där spelare fritt tillåtas leka med Andys leksaker i en stor western-inspirerad stad där grisen Ham agerar borgmästare och delar ut uppdrag. Ju fler saker du löser, ju mer växer staden med nya prylar att använda och byggnader som tillför nya funktioner.

Detta är en annons:

"Vi har lagt stort fokus på att göra vår leksakslåda så fri som möjligt. En öppen värld inspirerar människor att upptäcka spelets många sidor på egen hand, oavsett om du föredrar att dyka direkt på uppdragen eller ta det hela steg för steg. Staden växer oberoende av om spelaren bidrar till den fortsatta utvecklingen eller inte. Spelaren kan välja att lägga till fler hus, frisörer, banker och leksaksbutiker, för att nämna några, som sedan kan öka befolkningen och verksamheten i staden"

Samtliga byggnader kan utformas enligt önskemål. Dessa kan inkludera att lägga till färg, lister, fönster, tak och extra funktioner, så staden ser ut som du vill. Och den perfekta staden bör vara rosa. Ja, i alla fall enligt flera av journalisterna på plats att döma, som nästan unisont färgat sin by chockrosa i allt från blommor till fönsterkarmar. Allt verkar så överdrivet när det kommer till spelets grafiska stil. Det är fint och färgglatt, och även om jord och sand konsistens inte precis är imponerande i detaljnivå, så känns det verkligen som att stilen kommer direkt från filmerna.

Det är tydligt att det finns ett samarbete med Pixar, när det gäller de många grafiska elementen. När jag äntligen själv fick en spelkontroll i handen, började genast utforska "Toy Box Mode" där jag verkligen får smaka på den söta friheten i spelet. Jag glider lätt och elegant förbi de få träningsuppdragen, och går direkt vidare till ett lopp på Bullseyes rygg. Inom några minuter och en myriad av gåvor senare fick jag plötsligt i uppdrag att fånga en trave flyende kor.

"Kofångandet var ursprungligen inte en del av spelet, utan en idé vi fick av en 11-årig beta-testare, som tyckte det var otroligt roligt att valla korna. Han höll på med det i en hel timme, och är det så bra, så varför inte använda det som ett eget uppdrag?", flinar Warner, som lägger till en extra kommentar: "Det har varit fantastiskt att följa de många testarna som hittat sin egen favoritverksamhet. En pojke ville inte släppa taget om Bullseye, då han först hade försökt att rida på den. Det var helt omöjligt att få honom ur det!"

Spelet utstrålar barnvänlighet, vilket kanske är naturligt eftersom filmen främst vänder sig till barn och ungdomar. Men många av spelets skämt, med den sedvanliga ursmarta Pixar-humorn och charmen i spetsen, lär roa även för de äldre spelarna. Warner lyste upp när jag fråga honom om huruvida spelet är inriktat på en specifik målgrupp.

"Vi har under hela processen gjort upplevelsen så autentisk som möjligt, för att fånga intresset hos äldre fans av Pixar-filmer, liksom yngre barn som kanske inte växt upp med Toy Story. Banorna är konstruerade för att vara tillräckligt tuffa för vuxna spelare, medan det finns små ledtrådar som kastas runt för de yngre spelarna. Om en viss uppgift eller uppdrag blir för svår, finns det dynamiska hjälpsystemet som ger en ännu lägre svårighetsgrad vid behov."

Och faktum är att Toy Story 3 verkar bjuda på en ganska hygglig utmaning. Även om jag måste bita ihop ett par gånger, inte minst i ovan nämnda tågjakt. Jag skall inte säga om det var jag eller Bullseye som gjorde allt fel, men Woody slutade mer än ett par gånger i den djupa avgrunden. Det var också under denna sekvens även en van speljournalist som jag, ganska pinsamt fick uppleva det automatiska hjälpsystemet, sedan det plötsligt lagts till några fler ställen att få fotfäste på efter alla mina dödsfall.

Ett effektivt verktyg som säkert kommer att göra Toy Story 3 njutbart för många av de yngre spelarna. Tiden är tyvärr slut och motvilligt måste jag lämna min rosa leksaksstad som började bli så trevlig. Toy Story 3 lovar faktiskt gott, även om Toy Box Mode var den personliga favoriten, så verkar storyn också spännande. Och att döma utifrån min korta demonstration, så kan den fullständiga versionen bli något värt att hålla utkik efter i sommar.

Toy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video Game
Toy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video Game
Toy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video Game
Toy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video Game
Toy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video GameToy Story 3: The Video Game

Relaterade texter

Toy Story 3: The Video GameScore

Toy Story 3: The Video Game

RECENSION. Skrivet av Fredrik Eriksson

Med bara några få dagar kvar till den svenska biopremiären av Toy Story 3 värmer Fredrik upp med det obligatoriska licensspelet...



Loading next content