Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar

Årets karaktär 2014

Under ett år med spel innehållandes allt från Donkey Kong till Master Chief och Sonic har det naturligtvis varit en styv uppgift att kora de bästa karaktärerna. Men efter tandgnisslan, gråt och hot så har vi nu lyckats sammanställa de fem främsta...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
Årets karaktär 2014

(5) Pagan Min
Ubisoft Montreal / Ubisoft / Läs recensionen
Efter psykopatiska och briljanta Vaas i Far Cry 3 stod Ubisoft inför en svår uppgift att koka ihop en ny antagonist inför fjärde spelet. Resultatet blev en hysteriskt underhållande korsning mellan excentrisk Bond-skurk och flamboyant schlagerstjärna. Pagan Min förgyllde varenda scen han medverkade i, mycket tack vare Troy Bakers klanderfria röstskådespelarinsats. Pagan var idel oberäknelig, fullständigt galen, men samtidigt otroligt välartikulerad och artig. Mot slutet visade det sig dessutom dölja sig mer än bara galenskaper bakom hans platinablonda yttre. I slutändan en klockren skurk.

Årets karaktär 2014

(4) Luigi
Nintendo / Nintendo / Läs recensionen
Luigi hade egentligen sitt år 2013, men det var 2014 det lossnade på allvar när han med psykopatiskt ondskefull min prejade motståndarna av vägen i Mario Kart 8 och körde dödsstirren medan han rullade förbi sina offer likt en extra ondskefull boss i vad som rapporterades i varenda nyhetsmedia värd namnet. Men Luigi slutade inte dominera där, utan fortsatte röja sunt i Smash Bros där han visade prov på att grönt faktiskt är skönt med överlägsna eldbollar och den förödande Luigi Cyclone. Mario får passa sig, lillebror är förbannad och kommer inte tolerera att spela andrafiol i framtiden.

Årets karaktär 2014

(3) Claptrap
2K Australia / 2K Games / Läs recensionen
Lite komiskt är det ändå, hur Claptrap kommit att bli synonym med både Borderlands och renodlad värdelöshet på en och samma gång. I Borderlands: The Pre-Sequel, som till och med går att uppleva ur den ettriga lilla krabatens robotöga, togs det hela till sin spets. I stort sett alla ville förgöra den enerverande figuren. Och ibland var det något även vi ville göra. Men så kom vi plötsligt ihåg hur tomt Borderlands hade varit utan den störande skrothögens ständiga närvaro, utan de idiotiska danserna och utan den hemska, gälla rösten. Vi älskar dig, Claptrap. Trots att vi ibland vill plocka isär och banka sönder dig.

Årets karaktär 2014

(2) Bayonetta
Platinum Games / Nintendo / Läs recensionen
Umbrahäxan Bayonetta hade ett kalasår 2014, då hennes efterlängtade uppföljare äntligen kunde släppas efter finansiering av Nintendo. Bayonetta själv firade det med en rejäl klippning och massor av Nintendo-kostymer, varpå hon drog sina vapen och gav sig ut på ännu ett mästerligt actionäventyr utan så mycket som en död sekund. Bayonetta var i uppföljaren om möjligt ännu coolare än i det första spelet och själva definitionen av stenhård attityd. Att hon dessutom är den mest lättstyrda figuren någonsin i ett actionspel hamnar inte direkt heller på minuskontot och gör bara att vi älskar henne ännu mer.

Årets karaktär 2014

(1) Clementine
Telltale Games / Telltale Games / Läs recensionen
Redan i Telltales första säsong av The Walking Dead föll vi för den späda och godhjärtade flickan som snabbt tvingas växa upp när världen runtom henne krackelerade. I säsong två var samma flicka två år senare märkbart ärrad. Mer erfarenhet och andra perspektiv förmildrade inte de svåra omständigheterna när hon ställdes inför fler vedervärdiga och direkt livsavgörande ögonblick än tidigare. Det faktum att Clementine nu själv var spelbar gjorde att vi på allvar kunde krypa innanför skinnet på henne. Vi har bitit oss själva i läppen över svåra val som skadat vår hjältinna, tjutit av lättnad när hon klarat sig ut ur kniviga situationer och fascinerats över hennes ständiga utveckling som person. Melissa Hutchisons röstskådespel utgjorde en stor roll i Clementines trovärdighet som vi gärna lyfter fram, men det var framförallt Telltales manus som hela tiden arbetade för att bygga upp huvudkaraktären. Clementine var ung och självständig och blev hela tiden testad i nya situationer som visade upp hennes hela känslospektrum, något som mycket sällan experimenteras med på detta sätt i spel. Hon var en sann fröjd att följa som karaktär och en av de mest minnesvärda på senare år som ett resultat av det.



Loading next content