Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Årets buggigaste 2014

När vi blickar bakåt kommer 2014 var året då trasiga spel blev en smärtsamt tydlig trend. Att inte kunna spela sina nyinköpta spel på några veckor var standard. Men några var värre än andra, och här är årets allra värsta rötägg...

Årets buggigaste 2014

(5) GTA Online
Rockstar / Take-Two Interactive / Läs recensionen
Man kunde tycka att den problemkantade lanseringen av Grand Theft Auto V skulle ha gjort att Rockstar var bättre förberedda inför lanseringen till Playstation 4 och Xbox One. Men inte då, redan från start visade det sig vara omöjligt för många Playstation 4-spelare att installera den så kallade "Day 1 Patch" som numera är obligatorisk, och dessutom var det strul med att överföra de gamla profilerna till de nya versionerna. Lägg till det en rad andra buggar och bilden av ett inte helt smidigt och buggtestat onlineläge blev smärtsamt uppenbar.

Årets buggigaste 2014

(4) EA Sports UFC
EA Canada / EA / Läs recensionen
Jon Jones rände runt i buren likt en spindel, med benen på ryggen och huvudet nedböjt/skruvat åt fel håll. Det liknade den där otäcka scenen från Exorcisten när flickmonstret kliver nedför trappen upp-och-ned. Detta medan Alexander Gustafsson hade förvandlas till en minst sagt köttig studsboll som flög omkring som en vettvilling strax ovanför oktagonen. EA:s första UFC-spel står sig som en av årets värsta buggfester och ett spel som givetvis borde ha polerats i ytterligare sex månader innan det släpptes på marknaden.

Årets buggigaste 2014

(3) Assassin's Creed: Unity
Ubisoft Montreal / Ubisoft / Läs recensionen
Assassin's Creed: Unitys lansering gick inte speciellt smidigt. Spelet led av hostande bilduppdatering som tenderade att sjunka under 20 bilder per sekund till Playstation 4, karaktärsmodeller som helt (eller delvis) försvann framför ögonen på spelaren, systemkraschar och en huvudperson som då och då trillade rakt genom marken och ut i kodradernas vita limbo. Efter släppet har Ubisoft krängt den ena uppdateringen efter den andra för att åtgärda problemen. Även om det fungerar bättre nu lider det fortfarande av en hel del teknikstrul men Ubisoft har lovat att det mesta ska vara åtgärdat efter nästa uppdatering. Och nästa. Och nästa.

Årets buggigaste 2014

(2) Halo: The Master Chief Collection
343 Industries / Microsoft / Läs recensionen
Vad vore väl Halo utan multiplayer? Tänk dig Ren utan Stimpy, pizza utan läsk eller Mad Men utan Don Draper. Ändå var det precis vad 343 Industries försökte prångla på oss i Halo: The Master Chief Collection, den stora hyllningen till Halo-serien. Ingenting fungerade online i ett av de trasigaste spelen i mannaminne som hittills resulterat i runt fem gigabyte patchar utan att det blivit helt löst. Endast det faktum att det vankas fyra väl fungerande och uppiffade singpleplayer-äventyr i spelvärldens främsta rymdsåpopera förhindrar denna katastrof från att knipa förstaplatsen.

Årets buggigaste 2014

(1) Driveclub
Evolution Studios / Sony / Läs recensionen
Vad sägs om ett spel konstruerat kring ett upplägg helt fokuserat på onlinebaserad multiplayerracing - men som inte kan erbjuda spelare de mest fundamentala grundfunktionerna? Välkommen till Driveclub. Vi gillade verkligen konceptet av att tävla mot världen tillsammans med goda vänner i egna racingklubbar. Tyvärr har vi fortfarande inte upplevt det utan bekymmer och irriterande buggar, flera månader efter releasen. Serverproblemen var till att börja med fullständigt horribla. Frekventa krascher och dåliga åtkomster till tävlingar låg hela tiden som ett tjockt orosmoln som gnagde på underhållningsfaktorn. När vi väl fick chansen att spela var flera funktioner, däribland utmaningarna, notiserna och Face-Off-segmenten inte implementerade.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Besvikna och lätt chockade fortsatte vi att nöta enspelarportionerna i tron om att problemen snart skulle vara lösta. Helt förgäves, visade det sig. Onlinedelen har fortsatt att vara en röra, även sett till avsaknaden av funktioner som var utlovade vid lanseringen, och det är endast nyligen som spelare faktiskt kunnat uppleva spelet på en acceptabel nivå. Driveclub skulle även funnits i köttig testversion för alla Playstation Plus-prenumeranter sedan starten, men detta har på grund av serverproblemen fortfarande inte skett. Hur man än vänder och vrider på saken är detta en av de mest tragiska buggfesterna någonsin.



Loading next content