Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Destiny

Bungies stympade öde?

Destiny blev inte den framgångssaga det var tänkt att bli med många oväntat låga betyg, lägre försäljning än förväntat och drama bakom kulisserna. Vad hände med det efterlängtade ödet?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Med en spelserie som Halo i ryggen så fanns det väl egentligen inga som helst tvivel under solen? Bungie kunde inte göra något fel och när studion valde att lämna ringarnas universum och rikta blicken framåt mot nya äventyr var det många som satt på nålar. Vad skulle det komma att bli? Med facit i hand: Ett spel som enligt många inte kunde leva upp till den enorma hypen, oväntat låga betyg från världspressen och avslutningsvis ett kalas som kostade mer än vad det smakade för alla inblandade. Vad var det som hände på vägen egentligen?

Vi kan börja med att Bungie inte längre var under Microsofts säkra vingar. Giganterna hade tackat nej till Destiny och istället dök Activision upp och erbjöd sig att backa upp det påkostade projektet. Sedermera kom även Sony in i mixen med tung valuta och uttrycket "ju fler kockar" ligger farligt nära till hands. Många investerare betyder som bekant även många fler viljor än brukligt och varken Sony eller Activision var särskilt sugna på att doppa sina tår i ett osäkert projekt. Ett resultat av detta var ju självklart avhopp runt omkring projektet. Avhopp som skapade kalabalik i utvecklingen.

Joseph Staten, huvudförfattare till Destiny, var det tyngsta namnet att lämna både projektet och Bungie i slutet av 2013 (han är numera tillbaka på Microsoft och jobbar med titlar som exempelvis Sunset Overdrive). I sitt avskedsbrev som publicerades på Bungie.net skriver Staten:

"It's been my pleasure building Destiny these past four years, and after the big reveal this summer, our hugely talented team is on track for greatness"

Destiny
Joseph Staten lämnade Bungie för snart ett år sedan och gick tillbaka till Microsoft Game Studios där han arbetar med Sunset Overdrive, Scalebound och Crackdown

Jag misstänker att detta inte är exakt vad Staten tyckte och tänkte. Inte alls. Och det är nu som det börjar att bli intressant. Enligt en tråd på forumet Reddit så är det tydligt att handlingen i Destiny skulle ha varit något mer otroligt än den aningen ljumma soppa som levererades. Användaren 404Architect på forumet säger sig vara en anställd på Bungie som arbetet med just Destiny och han/hon hade detta att säga om saken i en AMA (Ask Me Anything) på Reddit:

"I can confirm that there were sudden and abrupt changes in the development of Destiny less than a year ago. [...] They were afraid too much story elements and cut scenes would drive players off"

"Then Joe left and everything just fell apart. By the time we were 7 months out to release, word came down that we were making massive revisions to the game's story. Huge portions of dialogue were excised and I think several recordings were redone to support the new narrative. Entire areas that would have been in the final game were removed, but some of the context wasn't, which explains weird reactions from NPCs and strange, unexplained motivations"

I samma veva som Staten lämnade ska alltså storyn, som den ursprungligen var tänkt i varje fall, och stora delar av spelbara ytor i Destiny ha blivit skrotade helt och hållet. Delar av storyn var i och för sig inte helt bortkastade utan de omvandlades underligt nog till de så kallade "Grimoire Cards" (samlarkort man plockar på sig under tiden man spelar Destiny) som man får läsa på eget bevåg för att komma djupare in i spelets universum. Enligt 404Architect så anställdes en person för att skapa dessa kort för att få storyn något mer förståelig:

"We had a guy come in to write the grimoire cards who was given access to the original script with notations on what was cut and what needed to be revised in order to make this zombie of a game seem plausible"

Destiny
Grimoire Cards var en uppenbarligen en akut lösning för att få med delar av berättelsen.

Det känns ju alltid otroligt pålitligt när man anställer en person för att komprimera handlingen i ett verk till samlarkort man får läsa "om man orkar". En tydlig varningsklocka i mitt tycke. Men själva anledningen till att så mycket faktiskt blev klippt från Destiny grundande sig i klassisk tidsbrist enligt användaren:

"Part of the reason why so much was cut and held back was to buy time. When Joe and others left it was a blow to the development cycle. [...] there was preassure from Activision to meet our deadline"

Inget påverkar sorgligt nog ett påkostat projekt lika mycket som tidsbrist. Man måste möta deadline och få nöjda investerare när man spelar med sådana svindlande summor som Bungie gjort gällande Destiny. Det är trots allt en industri vi snackar om, oavsett om vi gillar det eller inte. Det som däremot väcker oro i min mage är de här uttalandena från 404Architect:

"What was cut was cut in order to take the place of newly developed content so we would "catch up"

"Most of what was cut was planned to be re-polished into DLC, but it's all there on the disc. Not all of it is live on servers, but it's all there on the disc. Some last minute art assets needed to be remade, which is what you'll be downloading"

Debatten om nedladdningsbart material (DLC) har pågått länge och kommer att fortsätta pågå långt fram i tiden. Är det rätt eller är det fel? Att nedladdningsbart material till spel existerar har jag personligen inga som helst problem med. Det är ett sätt för både utvecklare och företag att få ihop till brödfödan i en tuff bransch och så länge materialet håller standarden så tänker jag inte klaga. Men när materialet som man betalat dyra pengar för redan existerar på skivan väntandes på det där ögonblicket då vi "får" tillgång till det, då tycker jag att det är läge att höja blicken och syna vad som egentligen sker riktigt noga.

Destiny
Blev delar av Bungies universum styckat och ompaketerat som DLC?

Och i det här fallet, om det nu stämmer, ska alltså Activision ha ställt på Bungie om att möta sin deadline. För att sedan "hjälpa" dem på traven har man då valt att klippa bort färdiga segment i spelet och använda dem som framtida nedladdningsbart material. Alltså, häng med nu, så menas det att vi som konsumenter ska betala för att få delar av en färdig produkt som redan finns på skivan vi redan betalat för och detta därför att Activision uppenbarligen ville hålla ett releasedatum som de, efter massa avhopp inom projektet, tydligen inte kunde.

Detta anser jag däremot inte vara okej. Att vi som spelare ska behöva betala för snedsteg som gjordes i utvecklingsfasen på grund av press från investerare är absolut inte rimligt. Om detta visar sig vara den sorgliga sanningen som det verkar vara så kommer detta att svärta ned inte bara Activisions namn utan högst troligen även Bungies. För att inte tala om hur det kommer att påverka Destinys planerade livscykel på sju (!) år. Negativt är svaret om ni undrar.

Förvisso så trodde jag personligen inte att Destiny skulle kunna överleva under en sådan lång period ändå, med eller utan "skandal", trots att jag tycker att spelet är riktigt bra. Utvecklingen går så fort framåt att vi inte vet vad som är fram och bak längre samt att nya storslagna idéer dyker upp till höger och vänster. I synnerhet inom actiongenren. Senare i år dyker det efterlängtade Call of Duty: Advanced Warfare upp, i början av nästa år brakar monstren i Evolve fram och snart står både Battlefield: Hardline och Rainbow Six: Siege för dörren. Konkurrensen i genren är enligt mig helt enkelt på tok för stor och tuff för att ett spel ska kunna vidhålla ett sprudlande liv på sju långa år just nu. I synnerhet när Destiny redan fått utstå så mycket tryck från både press och spelare. Välkända och kunniga branschanalytikern Michael Pachter är även han inne på samma linje då han inte tror att ett spel som fått så här oväntat dålig kritik kan hålla sig kvar som en återkommande spelserie (angående spelets betyg, 76 av 100, på Metacritic):

"Destiny..is all but assured a solid Metacritic..We expect between 88-92. [...] (76 out of 100) That's not good enough, I think, to support a recurring franchise"

Destiny
Tiden på tronen verkar bli en oväntat kort session.

Sedan blev ju försäljningen inte som förväntat heller och Bungie fick bland annat inte plocka ut sina utlovade bonusar då spelet inte rönt den framgång man hoppats på. Activisions aktie har nu fallit väldigt hårt (17% på en månad) och mycket beror självklart på allt som hänt och händer kring och med Destiny. När man sedan gick ut med att Destiny sålt för $325 miljoner på fem dagar så började folk att sälja av sina aktier mer illa kvickt än tidigare. Jag vet att $325 miljoner låter som mycket pengar men i jämförelse med sin budget och förtjänsten hos andra stora titlar som exempelvis Call of Duty: Black Ops 2 ($500 miljoner på ett dygn) och Grand Theft Auto V ($1 miljard på tre dagar) så är det inget mindre än ett fiasko av enorma proportioner. Att aktien störtdyker är egentligen ingen nämnvärd chock, med andra ord.

Jag tror att Activision, och Sony med för den delen, troligen velat ha en Halo-kopia, något som de varit förvägrade tack vare spelseriens exklusivitet till Xbox och Microsoft, och i sina påtryckningar på Bungie kan de ha krossat en framtida klassiker.

Exakt var och hur allt ska sluta för tidernas mest påkostade spelproduktion står skrivet i stjärnorna men om allt är som det verkar vara för oss icke inblandade så kan det komma att bli en hård väg tillbaka för både Destiny och Bungie. Exakt hur jag känner i mitt förhållande till Destiny summeras smidigast upp i en kommentar av 404Architect. Även om det är ett synsätt från "bakom skrivbordet" så tycker jag nog att det kan appliceras på mina tankar och känslor:

"There's still a lot to be proud of with how Destiny turned out, but it isn't the game we set out to make yet"

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Destiny
En av de bästa sakerna med Destiny är Bungies som vanligt utsökta design, även om många idag menar att världen inte fyllts med nog mycket intressant spelbart material. Vad tycker du?

Relaterade texter

Destiny: Rise of IronScore

Destiny: Rise of Iron

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Redaktionens Destiny-proffs har mumsat på den senaste expansionen dygnet runt sedan det släpptes och satt betyg...

Inga fler uppdateringar till Destiny

Inga fler uppdateringar till Destiny

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bungie har inte hymlat med att tillägget Age of Triumph skulle bli den sista stora uppdateringen till Destiny, och nu har de definitivt slagit fast detta på sin hemsida...

Funko utannonserar Destiny-kollektion

Funko utannonserar Destiny-kollektion

NYHET. Skrivet av Lisa Dahlgren

Ännu en spelserie hakar på figur-trenden med Funko. Den här gången är det Destiny-karaktärer som får helt andra proportioner och stängs in i små lådor för att sedan...



Loading next content