Svenska
Gamereactor
artiklar
Wanted: Weapons of Fate

Ett snack med Grin

Petter Hegevall tog ett snack med Grins VD Bo Andersson om det kommande Wanted: Weapons of Fate

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det har tagit 26 månader att färdigställa Wanted och det är en glad, nöjd och trött Bo Andersson som Gamereactor haffar då han och hans Grin precis blivit klara med både Wanted-spelet samt kommande Bionic Commando.

Ni börjar bli färdiga med era tre produktioner (Bionic Commando, Wanted: Weapons of Fate och Terminator: Salvation) nu, hur känns det?
- Toppebra, tack. Jätteskönt. Bionic Commando är färdigt, Wanted likaså och Terminator Salvation är det bara lite småputs kvar på. Alla tre spelen är skickade till Microsoft och Sony för submission (processen där spelen godkänns av respektive konsoltillverkare, red. anm.) och allt har börjat lugna ned sig rejält nu sista veckorna.

Hur fick ni uppdraget att göra spel av filmen Wanted?
- Vi har haft en bra kontakt med Universal Pictures länge, och det var de som kontaktade oss angående Wanted och ville att vi skulle kika närmare på licensen. Vi visade dem Bionic Commando i ett ganska tidigt skede, och de var klart imponerande av det vi hade åstadkommit. Vi har haft tur på så sätt, på slutet. Capcom kom ju till oss och bad oss, specifikt, att göra Bionic Commando, och inför Terminator: Salvation var det Warner Bros som jagade oss, inte tvärtom.

Vad tycker du om Wanted i serie- och filmform?
- Jag gillar båda, såklart. Annars skulle vi aldrig tagit på oss uppdraget. Serietidningen läste jag först efter vi fick uppdraget att utveckla spelet, då jag inte är någon större seriefantast. Grins kreativa chef Ulf (Bosses bror, Ulf Andersson, red. anm.) är dock en riktig serietorsk och älskade serien sedan innan. Filmen Wanted är rå, cool och innehåller en skön attityd som jag gillar. Och som brorsan brukar säga är det den första actionrullen som bjudit på något helt nytt och fräscht sedan The Matrix.

Detta är en annons:

Hur mycket har Wanted-spelet kostat att utveckla?
- Lite mindre än Bionic Commando (150 miljoner kronor, red. anm.), men bara lite.

Hur har samarbetet med filmstudion sett ut?
- Det har gått hur smidigt som helst. Vi kopplades in innan filmen hade inspelningstart och fick vara med under hela processen. Vi läste manus innan manuset var helt färdigt, vi var med under inspelningen och vi kikade på råa scener från filmen varje vecka under utvecklingen. Vi har säkert 300 stycken DVD:er liggandes här med oklippta scener från inspelningen av Wanted.

Ett så pass nära samarbete som vi haft med Wanted skapar goda förutsättningar för ett bra spel. Vi ville från början göra ett spel baserat på universumet i Wanted, inte på filmen som sådan. Där ligger enligt mig skillnaden på ett bra och dåligt filmlicensspel. Ett dåligt spel försöker imitera filmen och blir inte sällan stelt och tillrättalagt medan ett spel som expanderar den värld som filmen utspelar sig i, har betydligt bättre förutsättningar att underhålla på egna premisser.

Vi har i utveckling av Wanted haft helt fria händer, vilket är ganska ovanligt i sammanhang av den här typen. Universal har litat på oss fullständigt och låtit oss göra vår grej, rakt igenom.

Detta är en annons:
Wanted: Weapons of Fate
Grins head honcho; Bosse Andersson. I stor kavaj.

Vilken är din favoritdel av Wanted: Weapons of Fate?
- Cover-systemet är verkligen grymt. Lätt att använda men ändå djupt, belönande och roligt. En bra grundläggande spelmekanik, helt enkelt. Jag tycker att vi lyckats fånga kärnan i både filmen och serien med vår spelmekanik och att vi sedan tillförde möjligheten att böja kulbanorna gör såklart spelet ännu roligare.

Filmen Wanted är en fläskig actionrulle som attraherade en bred publik med sin lättsinniga ton och charmigt TV-spelsaktiga syn på de våldsamheter som serien så brutalt målade upp. Spelet verkar lite mindre mainstream-aktigt än filmen, hur ser ni och Universal på det?
- Wanted: Weapons of Fate är inget lätt spel utan kräver en hel del av spelaren, absolut. Samtidigt är det inget hardcore-projekt som kommer att utestänga casual-spelaren. Jag tycker att vi hittat en god balans.

Vad anser du om filmlicensspel i allmänhet (en av spelpressen ständigt utskälld subgenre fylld med skräp)?
- Jag tycker att filmlicens-genren ofta får ta onödigt mycket skit. För om man skulle räkna ut ett snitt, skulle det finnas fler usla "vanliga" actionspel i förhållande till hur många riktigt bra som släpps, än vad det finns usla licensspel i förhållande till de som är riktigt bra.

Det är möjligt, men ofta behandlas ju licenserna slarvigt och spelen håller på sin höjd medelmåttig kvalitet.
- Sant, men det finns absolut undantag, och vi hoppas ju att Grins två filmlicensspel ska ändra folks uppfattning. För oss handlar det om att utveckla spel där man, som jag tidigare sagt, expanderar ett befintligt universum snarare än kalkerar filmen i sig.

Wanted, Ghostbusters, Terminator: Salvation, Riddick: Assault on Dark Athena - alla licensspel som såhär på förhand känns väldigt lovande - tror du att trenden med usla licensspel håller på att vända?
- Absolut. Jag tror att klimatet mellan filmbolagen och spelutvecklarna förändrats i många avseenden de senaste åren också. Idag sitter det många 30-åriga filmbolagschefer borta i Hollywood och tänker annorlunda på de möjligheter som finns när det gäller filmlicensspel. Människorna som tar besluten idag hos flera av filmbolagen växte själva upp med spel, de ser hur stor spelindustrin växt sig under de senaste åren och de är medvetna om hur kräsna spelarna är.

Wanted: Weapons of FateWanted: Weapons of FateWanted: Weapons of Fate

Relaterade texter

Wanted: Weapons of FateScore

Wanted: Weapons of Fate

RECENSION. Skrivet av Daniel Steinholtz

Ännu ett mediokert filmlicensspel, eller en bombastisk resa proppad med stilistisk action? Daniel Steinholtzen berättar...

Ett snack med Grin

Ett snack med Grin

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Petter tog ett snack med Grins Bo Andersson om det kommande Wanted: Weapons of Fate, om studions ambitioner, svårigheter i utvecklingen och om filmlicensspel i allmänhet...

Wanted: Weapons of Fate

Wanted: Weapons of Fate

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Elfving

När Grin tar sig an actionfilmen Wanted gör man det efter egna premisser. Egen handling och långt ifrån filmpremiären. Det låter lovande på många sätt, tycker Jonas Elfving...



Loading next content