Svenska
Gamereactor
artiklar
Just Cause 2

Just Cause 2: En visit hos Avalanche

Avalanche Studios förfinar sitt fria, actiontäta Just Cause-koncept i uppföljaren Just Cause 2. Vi hälsade på det svenska spelhuset och fick en visning av Ricos nya, kaotiska rumble in the jungle...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

"Den där är faktiskt från det första Just Cause", säger Avalanches Peter Johansson och pekar på en affisch strax innanför Avalanche Studios reception, där Rico Rodriguex poserar i en aktiv matinéhjälte-pose. Jag är tydligen inte den enda som har trott att motivet var från uppföljaren. "Jänkarna var inte helt övertygade av den Che Guevara-liknande looken på omslaget, så vi gjorde flera olika."

Omslaget som till slut prydde spelet var förstås skitsnyggt och amerikaner har ingen smak, det vet vi redan, de klagomål man kunde ha på det första Just Cause var inte estetiskt relaterade. Djungeln var stor och vacker, men rätt tom. Den artificiella intelligensen hos fienderna var... rätt kass. Detta är umbäranden som inte ska finnas i Just Cause 2, enligt Avalanche, och man har dessutom förädlat de delar som fick Gamereactor att sätta en åtta på det första spelet.

Avalanche var tvungna att göra stora nedskärningar på personal i höstas då två större spelprojekt lades ned. Nu ligger fokus i stället på Just Cause 2 och jägarspelet The Hunter, båda två oerhört viktiga projekt man lägger ned extra mycket kraft på. Marknaden har som bekant på senare tid drabbats av rent och skärt kaos, något som osökt för oss in på spelupplägget i Just Cause 2.

Allt handlar nämligen om kaos. Explosivt, oförutsett och överdrivet sådant. I Just Cause 2 är den till och med mätbar; när Rico spränger sig fram genom övärlden Pantau ökar mängden kaos i världen, vilket innebär att nya uppdrag låses upp och att militären sätter in allt biffigare försvar.

Detta är en annons:

Innan Avalanche guidar oss genom ett par banor i uppföljaren får jag en kort sammanfattning av spelets story. Huvudmålet är att söka upp din gamla mentor och chef och göra dig av med honom lite diskret, då killen förrädiskt bytt sida och dessutom snott massa pengar från agenturen där Rico tidigare jobbade. I Just Cause-världen är dock allt inte bara svart eller vitt och historien kommer sedan att eskalera till en internationell kris där Rico måste bemöta ett betydligt större hot än att hämnas på den gamla mentorn; diktatorn på Panau är nämligen ett riktigt ruttet ägg som måste tas hand om illa kvickt.

Men när jag sätter mig ned med Peter Johansson, lead game designer på Avalanche Just Cause, blir det snabbt tydligt att det är actionmomenten och inte storyn som man lagt krutet på.

- Kärnan i Just Cause 2 handlar om galna stunts och frihet i spelen. Vi är inte så oroade över realism, det ska helt enkelt vara kul. Målet är att göra allt till en enda stor lekplats med häftiga missions, berättar Peter Johansson som använder en fantastisk svengelska i sin beskrivning av spelet, som jag inte på något sätt har censurerat i denna intervju.

Vad har ni förbättrat sedan det första spelet?
- Vi tittade på vad som var kärnupplevelsen och kom fram till att det var de galna stuntsen. De ville vi föra till nästa nivå i tvåan och även integrera dem bättre i allt man gör. Stuntsen kommer att vara integrerade i dina missions, när du freeroamar och även i combat. Vi ville även göra den stora spelvärlden fylld med uppdrag så att det alltid finns något att göra. Dessutom ska vi göra stridssystemet mer avancerat och belöna duktiga spelare där mer.

Detta är en annons:

Berätta om fordonen i spelet.
- Det kommer att finnas över 100 fordon och alla har sin egna köregenskaper och acceleration. Tar du en sportbil ut i skogen blir det förstås halkigt, och även snö- och ökenområdena kräver en särskild bil. Sedan påverkar också underlag och väder din körning.

Och hur ser det ut på vapenfronten?
- Vi hanterar vapen lite annorlunda i Just Cause 2. Rico har ingen officiell support från agenturen denna gång, så han måste hitta alla vapen själv. Han får dock tidigt kontakt med Black Market i Just Cause 2 och genom att skicka upp flares kontaktar han dem för att kunna köpa vapen och fordon. Det ska vara snabbt och smidigt att få en helikopter om man behöver den, oavsett om man snor eller köper den.

- Det går även att leta upp samlingsprylar och ge till black market-killen. När du skapar kaos i världen kommer millitären bli alltmer desperat och kommer öka säkerheten på sina baser. De kommer skicka tyngre vakter på dig och då behöver du bättre vapen. Det kan vara rätt skoj att dual wield:a ett rocket launcher och en SMG!

Min favorit är nog Ricos grappling hook, berätta om den!
- Grappling Hook:en är en av Ricos signaturtillbehör och i Just Cause 2 är den hela tiden fäst vid Ricos vänsterarm, du behöver alltså inte sätta på och av den i spelet. Det betyder att den kommer att vara integrerad i allt det du gör. Du kan fästa din grappling hook på vad som helst, oftast blir det mot en vägg mot vilken du sedan åker till. På väggen kan du sedan vrida dig och skjuta med ditt vapen. Den kan även användas tillsammans med fallskärmen; om du snabbt vill ta dig upp i luften kan du skicka ut haken mot en vägg och veckla ut fallskärmen på väg upp.

När ni visade spelet använde Rico grappling hooken för att fästa fiender bakom fordon och låta dem släpas iväg. Så brukar vi göra med varandra i Övik när vi är sura på varandra.
- Haha, ja, du kan fästa fiender bakom bilar och i helikoptrar, eller till och med fiender i varandra. Vi har lekt ganska mycket med den funktionen under utvecklingen av spelet. Häromdagen testade vi till exempel att fästa en gasbehållare i en militär och när vi skjöt på behållaren flög den iväg en bra bit och gubben flög med efteråt. Mycket roligt!

Så: Just Cause 2 i ett nötskal?
- Det kommer smälla mycket i Just Cause 2, du kommer att leka runt och göra galna stunts i den här världen, och du får göra uppdragen på det sätt du vill. Det ska inte vara väldigt verkligt, allt handlar om att ha väldigt kul.

Och man får släpa folk efter bilar, visst var det så?
- Man får släpa folk efter bilar, ja. Det ska man inte glömma!

Just Cause 2Just Cause 2Just Cause 2Just Cause 2
Just Cause 2Just Cause 2Just Cause 2Just Cause 2
Just Cause 2Just Cause 2Just Cause 2Just Cause 2
Just Cause 2Just Cause 2Just Cause 2Just Cause 2
Just Cause 2Just Cause 2Just Cause 2Just Cause 2

Relaterade texter

Just Cause 2Score

Just Cause 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Svenska Avalanche laddar om och slänger in fallskärmskungen Rico i enorma öriket Panau. Jonas har haft oerhört roligt i Just Cause 2



Loading next content