Svenska
Gamereactor
artiklar

Microsoft på E3 2008

Jonas tar tempen på Microsofts presskonferens och analyserar alla beslut och avslöjanden in i minsta detalj. Kommer deras avatarer verkligen att slå och vad betyder egentligen Final Fantasy XIII...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Så har Microsoft haft sin presskonferens. I år var man först ut, något man kommer överrens med Nintendo och Sony om för att turas om så inte alla lägger sig samtidigt och gör det hela omöjligt att följa för pressfolk och fans. Microsoft har de senaste två åren valt en helt annan strategi än framför allt Sony och berättar numera bara om det som ska hända det närmaste halvåret medan Sony gärna berättar om spel som tar över två år på sig att lanseras.

En strategi man lånat från hemlighetsfulla Nintendo som kan avslöja tidernas dräpartitel, bara för att sedan släppa den några månader senare. Något vi säkert får se prov på imorgon, men nu var det alltså Microsoft det gällde. Och strategin att låna koncept gick igenom nästan hela presskonferensen skulle det visa sig, utan att det för den sakens skull gjorde presskonferensen mindre viktig.

Microsofts nya affärsmodell är att tilltala en bredare massa, något man gick fullständigt in för med sin presskonferens där allt från funktioner till spel var speciellt framtagna för att flirta med den månghövdade Wii-publiken. En annan tydlig strategi från Microsoft som satsar oerhört hårt på onlinebiten är att se till att så många stora spel som möjligt får exklusivt nedladdningsbart innehåll till Xbox 360.

Men innan något sådant blev påtagligt tog Microsoft tillfället i akt och visade alla tredjepartsspel som kommer till Xbox 360, något man lätt glömmer bort i ivern över det faktum att räkna exklusiva spel. Resident Evil 5 bekräftades för nästa vår och vi fick se lite från höstens dräparrollspel Fallout 3 där Bethesda och Microsoft har enats om exklusivt nedladdningsbart material

Detta är en annons:

Fable II tog stor plats på Microsofts visning och i en demonstration fick vi se både den omtalade hunden man kan köpa, hur man kan spela co-op, skaffa en fru och barn och hur man - liksom i det första Fable - växer upp från liten palt till en stor krigare. Tanken är att man ska leva i en värld ddär man mer än någon annanstans ska kunna tycka att det är kul att bara spendera en kväll på krogen eller något liknande snarare än att bara slåss. Världen runt omkring förändras efter dig och dina val och ger ett spel olikt alla andra. Peter Molyneux passade även på att meddela att Fable II i det närmaste är färdigt och kommer att släppas som planerat i oktober.

Cliff Bleszinski fanns givetvis på plats för att visa Gears of War 2 som mest troligt blir höstens största titel. En bana visades som tydligt demonstrerade hur mycket rörligare och mer dymaniskt Gears of War 2 är där det smäller överallt, rasar saker och man kan skjuta på omgivningarna för att nyttja dem till sin fördel. Allt komplett med samma kärva humor vi lärde oss att uppskatta i originalet.

Huvudnumren var som ovan nämnt material för en bredare publik och Xbox Live, något som förenades i ljuv harmoni då John Schappert steg upp på scenen. Förutom skryt som att Xbox Live-medlemmarna nu är drygt 12 miljoner (en ny ansluter var femte sekund), att en miljard dollar spenderats på Xbox Live och att Xbox 360-ägare är de som laddar ned absolut mest material till sin konsol, presenterades ett helt nytt menysystem.

Microsoft har länge beklagat sig över att det blivit så svårt att hitta i menyerna till Xbox 360 i takt med att tjänsterna utökats. Och nu gör man alltså slag i saken och ersätter det gamla systemet helt. Din Xbox 360 kommer alltså se totalt annorlunda ut när du startar den någon gång i höst med ett mer propert och lättnavigerat system där allt har sin egna plats. Bland de nya funktionerna märks exempelvis möjligheten att lägga in sina Xbox 360-spel på hårddisken och spela därifrån, vilket sparar både ljudnivå och sannolikt även laddningstider.

Detta är en annons:

Ditt Gamecard kommer i samband med detta att också göras om ordentligt. Ett nytt avatarsystem kallat just Avatars ska nämligen införas där man med några enkla handgrepp kan skapa ett digitalt alter ego. Mängder av kläder kommer att finnas och Microsoft talar om att lansera olika kollektioner för årstiderna, samt att vi förmodar att det kommer att finnas en hel del spelrelaterade med.

Dessa avatarer kommer sedan att finnas i en speciell avatarsektion på den nya dashboarden där du enkelt kan se vilka som är online. Sedan är det bara att snabbt markera vem du vill kommunicera med eller bilda en grupp. Denna grupp kan du sedan ta med till vilket spel du vill. Upp till åtta personer kommer för övrigt att kunna chatta med varandra efter detta.

Även om Microsoft inte sade något visades stora omgivningar upp där dessa avatarer kunde promenera omkring och interagera med saker. En onlinevärld för dessa avatarer, som för övrigt är ett system som skapats av Rare, tycks med andra ord vara på gång. Rare nämnde även att det hela är skapat så man enkelt ska kunna importera sina avatarer till spel för att använda som huvudpersoner likt Nintendos Miis.

En annan av de nya sektionerna i den kommande Xbox 360-uppdateringen heter Xbox Live Primetime. En ny nedladdningstjänst avsedd för den typ av spel man tänker sig att kunna spela med folk som inte ens gillar spel. På Microsofts presskonferens visades exempelvis "Alla mot en" där man med sina hopknåpade nya avatarer utamanar folk i kunskapsfrågor på samma premisser som TV-programmet.

Fler program ska finnas tillgängliga, precis som namnet Primetime antyder, och tanken är att det ska växa till en stor sektion med spel som passar även din gamla moster eller rent av farfar. Även dessa spel kommer att ha någon form av rankinglistor och Achievements och tanken är att man ska kunna tävla om verkliga priser i vissa fall.

Även en hel drös med nya Xbox Live Arcade-spel visades varav Portal: Still Alive känns särskilt värt att nämna. Det kommer exklisivt till Live Arcade och presenterades faktiskt av den kvinnliga rösten från just Portal. En förmodad höjdare. Även Geometry Wars 2 och South Park kommer att släppas till Live Arcade inom en inte alltför avlägsen framtid.

Ansvariga för både Activision och EA var också med på Microsofts presskonferens för att visa Guitar Hero World Tour respektive Rock Band 2. Mängder av nedladdningsbart material avslöjades, liksom att Microsoft betonade att de köpt tidsexklusivitet på Rock Band 2. Man inflikade också att av den nedladdade musiken till Guitar Hero kommer 80% från Xbox 360-ägare.

I musikens tecken visade Microsoft även Lips. Ett karaokespel utvecklat av superrutinerade Inis som har en god resumé av riktigt stabila musikspel. Lips kommer att ha runt 30 låtar på skivan, mängder att ladda ned samt att man kan koppla in valfri Mp3-spelare och lalla direkt från dess disk. Lips har även trådlösa mikrofoner som dessutom lyser beroende på hur bra du sjunger och rörelsekänsliga sensorer för att man ska imitera nyckelmoment artisterna på skärmen framför. Duffy framförde sin hit Mercy och visade hur det ska se ut.

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts, Viva Piñata: Trouble in Paradise, Scene It? Box Office Smash och det märkliga You're in the Movies visades också, men behöver (i de båda sistnämndas fall är det dock mest ointressant) väl ingen närmare presentation.

Till sist var det dags för Yoichi Wada, Square Enixs högste chef, att inta scenen där han visar deras tre kommande rollspel Infinite Undiscovery, Star Ocean: The Last Hope och The Last Remnant. Nya filmer visas liksom att det betonas när det kommer och att vissa av dem är exklusiva.

Innan han går av scenen bara för att under avslutningsfasen gå upp igenom och bekräfta det som nog ingen ringt vågat tro på, Final Fantasy XIII kommer till Xbox 360. Ett enormt lyft för Microsoft som nu har flest och bäst av både japanska och västerländska rollspel. Final Fantasy XIII är efter Gran Turismo 5 det absolut starkaste kortet Sony haft, men är alltså inte längre något som kommer att få folk att välja deras konsol för.

Sammantaget kändes det som en presskonferens med mycket självförtroende och vad som sannolikt är alldeles riktiga satsningar från Microsoft. Sistnämnda har dock med Xbox 360 och Xbox Live verkligen satt standarder i branschen och i år känns det som att man istället tvingats tillbaka till ritbordet för att tänka om.

Man har tittat en hel del på Wii och dess lösningar samt på Sonys titlar för den breda massan. I USA har varken Buzz eller Singstar slagit och där finns en enorm chans att etablera som mainstreamkonsolen. Därmed känns det lite ironiskt att den största nyheten, Final Fantasy XIII, ju faktiskt också kommer från en annan konsol.

Microsoft sade nu uttalat att man tror att man kommer att slå Sony i totalt antal sålda konsoler denna generation, något som skulle vara en skräll av samma dimensioner som när Sony en gång slog Nintendo i deras eget spel. Men ska det lyckas, vill det sig till att Microsoft hittar hem i de breda lagren och verkligen når ut med sin mainstream-satsning.

Annars får man slå fast att inte ens Microsoft riktigt tror på Too Human längre och visade det inte alls på sin presskonferens, Halo Wars saknades helt och tycks alltså inte komma i år, Alan Wake saknades, Forza Motorsport 3 med liksom den rörelsekänsliga handkontrollen (kom igen, det är Microsoft, alla läckor är sanna).

Dessutom lös Bungie helt med sin frånvaro och de jobbar givetvis på något nytt. Det verkar alltså som att man sparat en hel del till X08, närmare bestämt sådant som inte kommer att komma i år. Vilket alltså är helt i enlighet med deras nya linje som jag nämnde i början och som betyder att det vi nu fått se faktiskt är grejer som kommer att komma inom kort.

Microsoft på E3 2008Microsoft på E3 2008Microsoft på E3 2008Microsoft på E3 2008
Microsoft på E3 2008Microsoft på E3 2008Microsoft på E3 2008Microsoft på E3 2008


Loading next content