LIVE

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Annonsera
logo hd live | Crucible
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Det sötsura kriget

I slaget om rättigheterna är det numera kungen mot resten av världen som gäller. Vi gör en djupdykning och tar en titt på vad som egentligen försiggår bakom fasaden av gulliga godisgrisar och chokladfontäner...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Nyhetssidan har till viss del präglats av uppdateringar om rättigheter och varumärken de senaste veckorna. Det har pratats om varumärken, kloner, överträdelser, spel som ska ryckas från App Store samt intrång på ordet "candy", och det mesta går att spåra tillbaka till King.com.

King, för dig som inte vet, är spelutvecklaren som sitter på titlar såsom Candy Crush Saga, Pet Rescue Saga och Bubble Witch Saga. De specialiserar sig på mobila titlar med anknytning till sociala medier (titlar som vi på Gamereactor i vanliga fall inte rapporterar om i onödan) och har tjänat multum på snabba spelsessioner, mikrotransaktioner och uttråkade pendlare.

Det hela började när King varumärkesregistrerade ordet "candy". Inte överallt förstås, snabbköpet får fortfarande sälja godis (snarare än "snask"), registreringen ger dock King den legala rättigheten att utmana andra spelutvecklare som använder ordet "candy" och låta dyra advokater plöja fältet med konkurrensen.

Den huvudsakliga anledningen till registreringen var att King vill skydda sina spel från att kopieras; antingen spelmässigt eller med liknande sökord så att konsumenterna kan vilseledas från vad de egentligen ville söka på. Det krävs inte mer än en enkel sökning på "candy" på App Store innan man ser att det mycket riktigt finns ett helt gäng appar med liknande namn och upplägg, och King kan nu alltså i teorin utmana utgivarna bakom dessa titlar. Antingen genom att begära ett namnbyte eller tvinga fram en kostsam, rättslig process som mindre företag sällan har råd att vinna.

Det sötsura kriget

Frågan som många nu ställer sig är: varför? Det här händer ju hela tiden, trots allt. För två år sedan stred Bethesda och Mojang över rättigheterna om ordet "scrolls" där Skyrim-skaparna oroades över potentiell förväxling mellan deras egen Elder Scrolls-serie och den kommande titeln från den svenska indie-studion. Få höjde på ögonbrynen medan de två företagen sakteliga kom överens, och ett gäng advokater gick segrande ur striden med ordentliga summor pengar på fickan. Därefter var det hela över.

Så varför är folk så arga den här gången? Om man läser mellan raderna och tolkar vad majoriteten verkar upprörda över så bottnar inte ilskan lika mycket i varumärkesregistreringen i sig som i faktumet att King nu vill motverka exakt samma typ av plagiat som man själva har ägnat sig åt för att ta sig dit man är idag.

Till att börja med är själva konceptet i Candy Crush Saga - matcha tre eller fler symboler av samma färg eller form - snarlikt det i Bejeweled (och många, många liknande exempel). Men det finns ännu mer att ta på här. 2007 släpptes nämligen spelet Candyz, och det handlade specifikt om att matcha tre godisbitar. Exakt som Candy Crush Saga, med andra ord.

King är alltså rädda för att kopieras, men det är svårt att känna sympati för dem när de själva har plagierat och härmat sig rika som troll. Samtidigt finns det en annan sida av myntet, och vissa av Candy-titlarna som nu finns att tillgå på App Store och Google Play är så uppenbart plagierade att det nästan blir plågsamt att undersöka saken närmare. Ur den synvinkeln går det, om man kisar lite med blicken, att ha förståelse för King.

Åtminstone tills de tog ett steg till och begick ett rejält övertramp.

Bara några timmar efter offentliggörandet att King numera äger rättigheterna till ordet "candy" i spelsammanhang dök nämligen en annan registrering upp; den här gången gällande ordet "saga". Vid första anblick var det enkelt att dra en rät linje; båda orden förekommer i titeln Candy Crush Saga. Det finns all anledning att anta att ordet "saga" kan användas i precis samma utsträckning som "candy" för att plagiera och kopiera, och det finns därmed också anledning att anta att ordet "crush" kan komma att registreras inom kort - men sistnämnda är ren spekulation från min sida.

Med det sagt; all välvilja som konsumenter möjligen kan ha haft gentemot King skulle snart grusas när det visade sig att godiskungarna skickat sina advokater på indie-utvecklaren Stoic och deras kommande titel The Banner Saga. King poängterade snart att de inte vill hindra Stoic från att använda ordet "saga" i deras titel. Man ville bara hindra dem från att varumärkesregistrera titeln, eftersom att ju King numera äger rättigheterna till det sista ordet.

Dokumenten som skickades till Stoic förklarade att King ville undvika missförstånd, för man vill ju inte att den som ska ladda ned en dunderkulört pusseltitel till sin mobil ska råka ladda ned ett rollspel med vikingatema till sin PC istället. Då blir det ju helt på tok.

Det sötsura kriget

Det vore en underdrift att påstå att Kings handlade inte resonerade väl med omvärlden, och alla försök att lindra skadan möttes med döva öron. Som om det inte vore illa nog att undvika plagiat när man själv stångat sig fram genom just den metoden hade man nu alltså gett sig på en indie-utvecklare som skapar spel i en helt annan genre till en helt annan plattform. Det fanns inte längre någon logisk förklaring till att man faktiskt motverkade kopiering, utan det hela framstod snarare som ett nedrigt försök att begränsa och hindra spelbranschen i sin helhet.

Det tyckte dock inte King som förklarade att de var tvungna att göra såhär, annars kan ju framtida plagiat komma undan enklare. Ett uttalande som rimmade ganska illa med vad som faktiskt stod i dokumenten skickade till Stoic där det framgick att King vidtagit åtgärder för att undvika missförstånd från konsumentens sida.

Sunt förnuft räckte för att förstå att det resonemanget helt enkelt inte höll.

"We're not trying to stop Stoic from using the word Saga but we had to oppose their application to preserve our own ability to protect our own games", förklarade Kings VD Riccardo Zacconi, och återigen, det kan vi förstå, men om vi tittar på situationen från Stoics håll där man bara vill äga rättigheterna till sitt eget spel blir det desto lättare att välja sida.

Innan vi går vidare: definitionen av det engelska ordet "saga" bottnar i en lång berättelse om heroiska gärningar, ofta förekommande i medeltida miljöer. Inte färgglada godisbitar som tjatar i evighet på Facebook. Bara så att det är sagt.

Responsen på Kings handlingar har, förutom arga kommentarer, väckt liv i demonstrationer som tar sig uttryck i att indie-utvecklare världen över nu anordnar ett evenemang kallat "Candy Jam" som uppmanar spelutvecklare att skapa egna spel om godis. Pluspoäng delas ut om man får in ord som "saga" och "scrolls" i titeln.

Marcus "Notch" Persson vände sig till Twitter (som han ju så ofta gör) för att uttrycka sitt missnöje till företaget som han en gång var anställd på: "@King_Games I am very sad to see that you are turning more and more evil over time. You are hurting the industry. Please stop."

Duke Nukem-skaparen George Broussard, i sin tur, skrev: "I don't have any King apps installed on my phone, but if I did, I'd be deleting them right now in meaningless protest", och listan går förstås att förlänga i evighet.

Det sötsura kriget

När vi sökte kommentar från Stoic, utvecklaren som är klämd någonstans i mitten av hela baletten, fick vi följande uttalande: "We won't make a viking saga without the word Saga, and we don't appreciate anyone telling us we can't. King.com claims they're not attempting to prevent us from using The Banner Saga, and yet their legal opposition to our trademark filing remains".

Strax därpå vände sig samma utvecklare till webbsidan Polygon och berättade: "They've blocked our trademark and extended the deadline for the opposition twice so that we are unable to have the rights to the name. Essentially, we are not allowed to own the name 'The Banner Saga' for our game about a viking epic, because King.com says they have claimed rights to the noun 'saga,' which means 'a viking epic,' forever more in the realm of games."

Hur man än vrider och vänder på det känns det här helt enkelt inte rättvist. Personligen är jag övertygad om att nästa kapitel i The Banner Saga kommer att bli verklighet, trots att det ser trist ut för Stoic i det korta loppet. I framtiden är det mycket möjligt att man kommer att titta tillbaka på det här som något positivt och något som fick spelet att sälja oändligt mycket mer än vad det kanske hade gjort annars, men då sträcker vi oss förstås efter ljusglimtar på en i övrigt mörk himmel.

King tog emot ännu ett slag när indie-utvecklaren Matthew Cox anklagade studion för att ha kopierat hans spel 2009 då Cox och hans utvecklingslag valde att jobba med en annan studio istället. Cox hävdar att han fick ett bättre erbjudande på sitt spel ScamperGhost någon annanstans och valde att gå dit utan att skriva på något kontrakt med King, men under utvecklingsperioden hann King först på marknaden genom att anställa ett annat utvecklingslag och släppa en snarlik titel.

"I don't really care that much that King.com copied our game", berättade Cox senare för RPS. "I have no interest or goal whatsoever of limiting other people's ability to create whatever they want. I only resurfaced this in response to the actions King is taking to limit the innovation of others. King's treatment of our intellectual property combined with their partial use of Namco's trademark Pac(man) in their copied game shows extreme hypocrisy".

Det sötsura krigetDet sötsura kriget

King har sedan dess tagit bort spelet i fråga (Pac-Avoid), även om de inledningsvis stretade emot med uttalandet: "King kopierar inte andras spel", men det hela är förstås bara en fotnot och ett typexempel på att mycket kan uppdagas om man väl hamnar i rampljuset.

I grunden kan Kings inledande handlande tolkas som något vettigt och vardagligt - självklart ska alla ha rätten att skydda sin produkt - men det är nu tydligt att företaget har en hel del att reparera om man vill fortsätta dominera marknaden i det långa loppet. Kings huvudsakliga målgrupp, den som tipsas om ett roligt pusselspel på arbetsplatsen och som påminns om dess existens i evighet på Facebook, lär nog inte märka någon skillnad alls, men partnerskap och välvilja från andra utvecklare är komponenter som inte bör underskattas i spelbranschen.

Vi har bett King om en kommentar men väntar fortfarande på svar. Vad som händer härnäst är upp till var och en att gissa. Vi kommer i alla fall att fortsätta hålla situationen under lupp de kommande veckorna för att se vad som händer härnäst.



Loading next content