Svenska
Gamereactor
artiklar
Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Ormens nya kläder

Benke berättar om kamouflagesystemet i Metal Gear Solid 3. Massor av nya bilder.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Som ni säkert känner till så utspelas Metal Gear Solid 3: Snake Eater på 60-talet och till största delen i djungeln. Av förklarliga skäl har Konami därför valt bort det välbekanta radarsystemet för att istället låta Snake, eller kanske snarare den Snake-liknande huvudpersonen, nyttja ett kamouflagesystem. Det nya kamouflagesystemet presenterades den 18:e februari på Konami Gamer’s Day i USA. Hideo Kojima visade då amerikansk press en powerpointpresentation kring systemet och en kortare videosekvens som demonstrerade systemet. På grund av ett exklusivitetsavtal med en amerikanska speltidningen Electronic Gaming Monthly (EGM), så har vi inte fått berätta något om detta förrän idag.

Mätaren uppe i det högra hörnet visar i vilket mån du är osynlig för fienderna som patrullerar djungeln. Tre variabler avgör hur kamouflerad du är. Dels din uniform. Hur väl smälter den in i miljön? Din position och om du rör dig. Springer du, smyger du, sitter du huk, ligger du ner på marken. Slutligen kan du även använda ansiktsfärg för att nå totalt kamouflage. Ansiktsfärgen som också har olika mönster utgör ofta de där sista fem procenten som ger dig totalt kamouflage.

Miljöerna i Snake Eater ser väldigt organiska ut och för att anpassa sig till miljön kommer "Snake" ha en massa uniformer. Exakt hur det fungerar rent spelmässigt att växla uniformer framgick inte av presentation, men gissningsvis kommer detta ske genom menyval då man måste kunna växla mellan olika uniformer snabbt. Samma sak bör gälla ansiktsmålningen.

Så här är utgångsprocenten för vår huvudperson beroende på position/rörelse: stående 45%, på huk 65%, liggande 80%, förfölja (stalk) 45%, gå 20% och springa -5%. Jag är lite konfunderad över hur man kan vara kamouflerad till minus fem procent, men springer man blir man i vilket fall omedelbart upptäckt om någon vakt är i närheten.

Detta är en annons:

Det material som Konami visade upp skvallrade inte på något sätt om handlingen eller några andra delar av spelet än själva kamouflagemomentet. Filmen bestod av samma miljöer och sekvenser med olika uniformer och ansiktsmålningar.

Tidigare har Konami lanserat Metal Gear Solid med väldigt populära tävlingar för fansen. I Sons of Liberty kunde man få sina personuppgifter med i spelet på så kallade dogtags. Även i fallet Snake Eater kommer Konami ha en tävling för fansen som dras igång i maj, i samband med E3-mässan. Du kommer att kunna skicka in din egen design på en uniform till vår huvudperson som kan leta sig in i spelet. Vinnarna i tävlingen kommer att utses av Hideo Kojima och teamet. Konami hoppas också att diverse klädföretag vill vara med och synas med uniformsdesigner. Mer information om Metal Gear Solid 3: Snake Eater kommer enligt uppgifter att släppas i mitten av april, och kanske får vi veta lite mer om handlingen då. Och sedan är det inte långt till E3-mässan då spelet förmodligen kommer att visas upp i spelbart skick.

Metal Gear Solid 3: Snake EaterMetal Gear Solid 3: Snake EaterMetal Gear Solid 3: Snake EaterMetal Gear Solid 3: Snake Eater
Metal Gear Solid 3: Snake EaterMetal Gear Solid 3: Snake EaterMetal Gear Solid 3: Snake EaterMetal Gear Solid 3: Snake Eater
Metal Gear Solid 3: Snake EaterMetal Gear Solid 3: Snake EaterMetal Gear Solid 3: Snake EaterMetal Gear Solid 3: Snake Eater

Relaterade texter

Metal Gear Solid 3: Snake EaterScore

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Hideos sista del i Metal Gear-sagan är också hans bästa. Petter har ätit pytonorm och räddat världen i årets hittills bästa actionspel



Loading next content