Svenska
Gamereactor
artiklar
Transformers

Transformers - Intervju

Stora robotar och snabba bilar. Transformers innehåller det mesta man kan önska sig och Benke tog ett snack med utvecklaren...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Ett av vårens på förhand mest lovande spel är utan tvivel Melbourne Houses Transformers. Ett spel som löst bygger på Transformers Armada, som visas på Kanal 5 på helgmorgnarna. På Tekniska Museet i Stockholm träffade jag Markus Windelen, vice president of production hos den australiensiska utvecklaren.

HQ

Hur kom det sig att ni började göra ett Transformers-spel? Vem kontaktade vem?

Vi blev kontaktade av våra amerikanska kollegor om att göra ett Transformers-spel till Playstation 2. I USA är Transformers bästsäljande leksaker och visas på bästa TV-tid. Här i Europa är det inte samma sak, här är inte Transformers lika stora. Det krävdes en hel del övertalning innan teamet ville göra spelet. Vi ville ha kreativ frihet och när vi fick fria händer beslutade vi oss för att göra det. Vi var rädda för att tvingas göra ett sånt där typiskt skitigt licensspel...

Varför släpps det bara till Playstation 2?

Det är till det formatet som vi har expertis på Melbourne House. Vår teknologi är anpassad för PS2. Vi vill också behålla fokus och göra ett så bra spel som möjligt. Många utvecklare satsar på multiplattform och klantar till det (fucks up). Det finns inga planer på att släppa det här spelet till några andra format.

Detta är en annons:

Hur passar spelets handling in i TV-serien Armada?

Handlingen är inspirerad av Armada, men den passar inte in någonstans. Hasbro (företaget som äger rättigheterna till Transformers) gav oss friheten att plocka det ville använda från serien och utelämna det som vi inte ville ha med. Därför la vi till decepticlones (förstörbara mindre robotar) av spelmässiga skäl. Vanliga Transformers får ju inte förstöras och det blir ju inte ett så kul spel med oförstörbara robotar som krigar, särskilt eftersom de bara är en handfull.

I spelet finns tre spelbara Transformers; Optimus Prime, Red Alert och Hot Shot. Varför bara tre?

Vi jobbar enligt mottot "less is more". Så länge det man förser spelaren med är av högsta kvalité. Man ska också tänka på att det finns tre svårighetsgrader och 40 olika mini-cons (uppgraderingsrobotar) att kombinera med. Det ger totalt omkring 29000 olika kombinationer tror jag. Ofta så används siffror för att marknadsföra spel. Det finns si och så många spelbara figurer, si och så många banor, och det ger 30 timmars speltid eller nåt. Det är bara bullshit. Filmer mäts inte efter hur långa de är... Samma sak borde gälla spel. Det är upplevelsen som räknas.

Detta är en annons:

Så det finns inga gömda karaktärer?

Nej, men det finns 80 gömda data-cons i spelet. Med dessa kan du låsa upp artwork, gamla reklamfilmer där Optimus Prime berättar att det är fel att stjäla bilar och sånt. Typiska 80-talsgrejer. Superkul för alla fans och även intressant för dem som inte känner till Transformers så mycket.

I TV-serien och som leksak kan Optimus Prime kombineras med ett släp och bli den ännu större Superbase Optimus. Finns detta med i spelet?

Hmm, svaret är nej, men jag kan säga så mycket som att vi funderar på att göra det möjligt att kombinera olika robotar i uppföljaren. Det är en designidé som vi har med i planeringen.

Apropå uppföljaren, hur säkert är det att den blir av?

Beslutet är väl inte helt klart, men till 95 procents säkerhet blir det en uppföljare och vi påbörjar arbetet med den i slutet av april.

Kommer uppföljaren också bara till Playstation 2?

Det är möjligt att vi redan från början planerar för multiformat, men då kommer förmodligen inte Melbourne House göra de andra versionerna. Men inget är bestämt idag.

Kommer uppföljaren bygga på TV-serien Armadas uppföljare Energon?

Nej, vårt avtal med Hasbro ger oss rätten att plocka vad vi vill ha från Armada, Energon och den ännu inte inspelade serien Cybertron.

Det är inget flerspelarläge i Transformers, kommer det i tvåan?

Det är något vi tittar på och även att göra decepticons spelbara.

Jag måste säga att Transformers ser ut att bli mycket bra. Vad har ni har ambition med spelet?

Vi vill göra ett stjärtsparkande (kick ass) actionspel med Transformers. Men vi vill inte att folk ska säga att vi gjorde det bästa Transformers-spelet. Vi siktar högre och vill nå utanför skaran av Transformers-fans. Det här ett fantastiskt actionspel som vi vill att många fler ska få upp ögonen för. Vi vill hamna på en nivå med Grand Theft Auto, Metal Gear Solid 2 och Gran Turismo 4 liksom. Det är dit vi siktar.

För mig är Melbourne House mest kända för sina goda racingspel. Kan du berätta lite om era tidigare spel?

Senast var det Grand Prix Challenge till Playstation 2. Ett mycket bra spel som fick fin kritik, men floppade kommersiellt. Formel 1-genren dominerades av Electronic Arts och Sony även om deras spel var skit. Dessförinnan gjorde vi Le Mans 24 Hours till Dreamcast, som bland annat blev utsett till bästa racingspel till Dreamcast av IGN. Innan dess gjorde vi Dethkarz till PC. Det är från 1998 och ser fortfarande förvånansvärt fräscht ut. Innan vi började med Transformers hade studion två separata team, dels racingspelen och dels actionspel. Från actionspelsdelen gjordes Men in Black till Playstation 2. Men det spelet vill vi att folk ska glömma. Det var en katastrof.

Jaså det var ni som gjorde det spelet? Jag associerade er bara till racingspelen...

Aj då, då skulle jag inte ha sagt något. Nej, vi ska inte gömma oss från våra misstag. Efter det lärde vi oss att säga ifrån om Atari ville att vi skulle göra något som vi inte själva trodde på. Så det förde med sig något gott.

Var det därför ni var tveksamma till Transformers till en början?

Ja, precis. Det verkade vara en ny fälla. Men när vi fick möjligheten att själva bestämma vad som skulle passa in i spelet och inte bara göra en adaption av TV-serien i spelform så kändes det bättre.

Ni har inga planer på att göra fler racingspel just nu?

Det är en tuff genre där många stora licenser är på gång med nya spel. Genren smälter också samman med andra genrer och det är oerhört tufft. För tillfället har vi inget racingspel på gång...

Det är slutet på min pratstund med Markus. Han var oerhört trevlig och berättade bland annat om spelets slutboss (nej, jag ska inte avslöja något) och att han älskade sin Gamecube. - Det är något speciellt med Nintendos spel, sa han. Och jag måste säga att Transformers också ser ut att bli ett speciellt spel.

TransformersTransformersTransformersTransformers
TransformersTransformersTransformersTransformers
TransformersTransformersTransformersTransformers

Relaterade texter

8
TransformersScore

Transformers

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Transformers - mer än vad ögat ser, gick den gamla ramsan. Jag vet dock vad jag ser, ett oväntat bra actionäventyr till Playstation 2.

0
Transformers - Intervju

Transformers - Intervju

ARTIKEL. Skrivet av Bengt Lemne

Stora robotar och snabba bilar. Transformers innehåller det mesta man kan önska sig och Benke tog ett snack med utvecklaren...



Loading next content