Svenska
artiklar
The Elder Scrolls Online

Vi pratar The Elder Scrolls Online med Paul Sage

Oskar satte sig ned med producenten bakom Bethesdas kommande onlinerollspel baserat på spelvärlden i Skyrim.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
The Elder Scrolls Online
Vi reste till Dallas och QuakeCon för att testa The Elder Scrolls Online. Precis efter spelsessionen passade vi på att ställa ett par frågor till Creative Director Paul Sage.

Två timmar flög förbi fort.
- Ett bra tecken, förhoppningsvis?

Det tycker jag. Vart står ni i utvecklingsprocessen just nu?
- Vi är i beta-fasen. Just nu öppnar vi upp spelet för fler och fler spelare åt gången för att testa trycket på servrarna. Vi har kommit tillräckligt långt för att kunna fokusera på att putsa det som redan finns snarare än att lägga till nytt innehåll.

Så The Elder Scrolls Online är färdigt, i viss mån?
- Definiera "färdigt".

Hmm.. Kommer ni någonsin att kunna säga "nu är vi klara"?
- Jag hoppas inte det. Spelare kommer att vilja stanna kvar för nytt och spännande innehåll, och som utvecklare vill vi tillfredsställa det behovet. Så... Nej, jag hoppas inte det.

Hur mycket tid förväntas jag ägna åt The Elder Scrolls Online?
- Det är svårt att säga med tanke på att det varierar så kraftigt från spelare till spelare, men jag kan ge dig några exempel. Om du spelar ensam, väljer en sida att slåss för och vill nå level 50 så kommer det att ta dig ungefär 150 timmar. När du är färdig med det kan du ta vidare samma karaktär genom en helt annan allians. Låt säga att du väljer Ebonheart Pact och tar dig till level 50. Då kan du välja att byta till, låt säga Aldmeri Dominion, och uppleva allt innehåll som finns där också. Allt motstånd kommer att motsvara maxleveln, så du kan gå vart du vill och uppleva vad du vill, när du vill. När du sedan är färdig med det kan du gå vidare till nästa allians. Vi pratar om ungefär 400 timmars innehåll, och det gäller alltså bara det traditionella, strömlinjeformade äventyret. Utöver detta kommer det att finnas återanvändningsbara uppdrag som utgör en enorm del av spelet. Det är ett stort spel helt enkelt, och det finns massvis att göra.

The Elder Scrolls Online
The Elder Scrolls Online erbjuder drygt 450 timmars speltid till den som vill vara ifred, men betydligt mer för den som söker sig till sällskap.

Kommer det att finnas ett traditionellt end game?
- Om du gillar att spela ensam så gäller allt innehåll jag precis nämnde. Är du mer intresserad av att spela i mindre grupper har vi något som kallas för Master Level Dungeons där du kan låsa upp nya utmaningar och ta dig längre in i grottor tillsammans med andra spelare. Utöver det utvecklar vi Adventure Zones där det krävs större grupper för att ha en chans att klara alla uppdrag och utmaningar. Vi siktar på mellan 16 och 24 spelare i en grupp, men vi är inte riktigt färdiga med den siffran ännu. Sen har vi självklart matcher spelare emellan.

Hur ställer ni er till att ständigt uppdatera spelet med nytt innehåll?
- Vi siktar på att vara väldigt regelbundna med att erbjuda nya upplevelser och nytt innehåll.

När jag spelade kände jag mig tidigt väldigt unik i min spelmetod. Jag var ensam om att teleportera och smyga, exempelvis.
- När du spelade märkte du säkert att du har ett färdighetsträd bestående av tre grenar där du själv kan välja vad du vill lära dig. Det där är egentligen bara början. Du kommer också att ha unika färdighetsgrenar för varje vapen- och rustningstyp. Detsamma gäller för gillena, såsom Fighters Guild och Mages Guild. Lägg därtill faktumet att du kommer att kunna byta vapen mitt i striden och du har mängder av möjligheter för att skapa en unik spelstil. Tanken är att du hämtar olika delar ur olika aspekter av spelet - nästan som ett kortspel - som i slutändan avgör vilken roll du spelar. Det öppnar upp för så mycket mer än att bara välja om du vill dela ut skada, ta emot skada eller hela som i traditionella onlinerollspel. Här kan du välja spelstil helt efter egna preferenser. Spelaren ska ha kontrollen hela tiden. Valet av klass är bara början.

Förstapersonsvy funkade utmärkt. Var det planerat redan från början?
- Nej. Det var något som många i utvecklingslaget ville implementera länge men matcher spelare emellan ställde till det då det är viktigt att kunna se vad som finns även bakom ryggen. Vi såg också problem som inte fanns i exempelvis Skyrim. The Elder Scrolls Online är ett onlinerollspel, och fiender kommer därför att återupplivas en kort stund efter att du dödat dem - så att andra spelare också kan klara sina uppdrag. För att det över huvud taget skulle vara värt tiden och resurserna som krävs för att utveckla en bra förstapersonsvy var vi tvungna att lösa de problemen först. Till slut kom vi till en punkt där vi kunde konstatera att det kommer att fungera, samt att vi har tiden till det. Trycket från fansen hjälpte också till.

The Elder Scrolls Online
Den som vill spela i mindre grupper finner utmaningar i så kallade Master Level Dungeons.

Tror du att vissa utmaningar kommer att tvinga fram det utzoomade perspektivet, just för överskådlighetens skull?
- I grund och botten handlar det om personliga preferenser. Jag spelar allt i förstapersonsvy, helt enkelt för att jag gillar att se varje vrå och detalj på nära håll, och jag klarar mig fint utan att döda gruppen allt för mycket. Förmodligen kommer det att finnas folk som säger att det ena eller det andra sättet är "det rätta", men det är helt okej.

Kommer det att finnas riddjur?
- Ja.

Grymt. När får man tillgång till dem?
- Det är inte knutet till en viss level, eller så, utan till vad du har råd med. Tanken är att du köper ett djur som du sedan kan mata med en av tre typer av mat, en gång per dag. Ditt djur kommer därefter att utvecklas i den riktning som du själv valt. Vill du ha ett djur som orkar spurta länge så matar du det med den typen av mat. Detsamma gäller om du vill att det ska orka bära mycket eller vara generellt snabbt.

Flygande djur?
- Inga flygande djur, nej.

Spel som World of Warcraft och Star Wars: The Old Republic följer en modell där vissa områden är utformade för att passa en viss spelarnivå. När jag exempelvis nått level 10 så lämnar jag det specifika området och kommer i stort sett aldrig tillbaka. Kommer ni att följa samma modell eller kommer jag att resa mycket fram och tillbaka på samma sätt som jag alltid gjort i The Elder Scrolls?
- Intressant. En av de viktigaste aspekterna är att spelaren upplever att han gör framsteg. Du behöver absolut inte återbesöka ställen du redan varit på, men det finns anledningar att göra det. Vi har exempelvis spridit ut innehåll som relaterar till, låt säga, Mage's Guild som du kanske plötsligt behöver för att göra framsteg även där. Vi kommer även att addera annat innehåll som gör att det blir intressant att utforska världen snarare än att plöja igenom den.

The Elder Scrolls Online
Paul hoppas att spelare ska vilja utforska världen och nyttjar både tjusig miljödesign och klyftiga, spelmässiga detaljer för att uppnå detta.

Vilka utmaningar står ni inför nu?
- Den största utmaningen är att hitta rätt grej och göra den på rätt sätt. Det mesta är redan på plats men det finns detaljer som behöver ses över. Som exempel bytte vi nyligen ut mini-kartan till en kompass för att reducera användargränssnittet i så stor utsträckning som möjligt. Det där är en av grejerna som man måste fokusera på för att skapa inlevelse. Kompassen pekar dessutom snarare åt ett håll på horisonten än en specifik punkt på kartan vilket passar bättre för The Elder Scrolls Online. Vi vill ju att folk ska utforska världen.

Vill du rekommendera något?
- Något som spelare kan göra?

Det är upp till dig.
- Haha, vet du vad? Jag ser fram emot dagen då spelare samlas för trav! Jag vet att det låter löjligt, men som utvecklare gillar jag att se människor ta kontroll över spelet och göra saker som är roligt för just dem. Det handlar inte alltid om att utvecklare ska bistå med innehåll. I den här typen av spel är det också viktigt att spelaren kan hitta på något överraskande som ingen tänkt på innan.

Det var alla mina frågor, om du inte vill tillägga något?
- Anmäl er till betan så ses vi på Playstation 4, Xbox One, PC och Mac!

The Elder Scrolls Online
The Elder Scrolls Online
The Elder Scrolls Online

Relaterade texter

The Elder Scrolls OnlineScore

The Elder Scrolls Online

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Zenimax Online Studios har jobbat i sju år och dundrar nu ut ett av de mest påkostade onlinerollspelen någonsin. Oskar Nyström har hårdtestat...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy