Svenska
Gamereactor
artiklar
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Den gåtfulle Hideo Kojima

Vi tog ett snack med den legendariske Metal Gear Solid-skaperen Hideo Kojima, om nästa konsolgeneration, öppna spelvärldar och mycket mer...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag träffade Hideo Kojima för ett par år sedan, under E3-mässan. Vi befann oss båda på ett av Activisions högljudda events, och högtalarna dunkade ut Jay-Z och Eminem om jag minns rätt. Han såg lite obekväm ut; överväldigad av de bullriga européerna som redan fått i sig ett par pints. En kulturkrock på många sätt, och inom kort drog Kojima sig bort från allt skrän.

I år har vi fått träffas igen, denna gång under mer kontrollerade former. Mina första intryck när vi ses igen är att detta är en väldigt självsäker och samlad människa, en person som inte kommer att hjälpa dig att tolka hans ord - det är journalisternas jobb. Allt han säger är noga genomtänkt, men tack vare ett suveränt pokerfejs är det inte alltid lätt att veta om han är uppriktig eller bara retas med en.

Hideo Kojima är dessutom en av de få branschveteraner som bestämmer själv hur många intervjuer han gör på E3. Han springer inte mellan frågestunder. Kanske gör han ett par, kanske gör han dussintals. Vårt möte med Kojima sker vid baksidan av Konamis E3-monter där några Konami-representanter, fyra andra journalister, en översättare, och Kojima själv är närvarande. Vi har en halvtimme på oss, och vet att frågorna behöver vara få men bra. Pressen ökar runt bordet när vi sätter igång.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Mannen med de spejsade brillorna - Hideo Kojima himself. När Gamereactor träffar honom är han lugn men lite mystisk.
Detta är en annons:

En av de saker jag personligen velat få reda på är den udda utanonseringen av Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Först var det Ground Zeroes (augusti 2012), sedan The Phantom Pain (december 2012) och slutligen Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (mars 2013): vad var poängen med detta?

- Vi hade egentligen inte tänkt avslöja Ground Zeroes när det väl skedde, men det passade så bra med 25-årsdagen för Metal Gear-serien. Vi var tvungna att presentera något vi hade aldrig visat upp förut. Fox-motorn och Ground Zeroes fyllde detta behov, även om timingen inte var optimal, förklarar Kojima lugnt.

Och Hideo vidareutvecklar:

- På den tiden var det inte mycket som hände vad gäller spelteknologi. Vi beslutade därför att visa upp Fox-motorn med en slags gerilla-metod. Det var där vi fick idén om Moby Dick Studios. Det var lite av ett barnsligt påfund för mig, att skapa denna falska studio och säga att The Phantom Pain skulle släppas på egen hand. Spelet var naturligtvis Metal Gear Solid V i verkligheten. Det var på ett sätt ett experiment för oss, att se hur spelet mottogs och diskuterades på sociala medier som Twitter.

Detta är en annons:
Metal Gear Solid V: The Phantom PainMetal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V fick redaktionen att kollektivdregla när det visades upp på E3-mässan. Strålande grafik och härlig stealth ser ut att vänta oss.

Jag fortsätter utfrågningen, och undrar om Kojima skulle säga att övergången till en öppen värld i Metal Gear Solid V: The Phantom Pain är den största risken han har tagit i serien:

- I speldesign är öppna världar mycket krävande. Områdena och omgivningen är mycket mer omfattande, och den större världen påverkar allt. Det innebär mycket mer arbete än i tidigare spel.

- Tidigare Metal Gear-spel har varit linjära, både vad gäller storyn och design. Allt som våra designers önskade sig fick komma med. Vi kunde välja exakt var, hur och när en explosion skulle ske. Med en öppen värld förändras detta, då spelaren har mycket mer val. Ett realistiskt stealthspel innebär att spelaren kan välja hur han eller hon ska ta sig fram, vilka vapen som ska användas och hur man ska komma ut igen.

- När det gäller utformningen av storyn har även detta förändrats. Du kan inte förutsäga hur spelaren samlar in information och pusslar ihop storyn på samma sätt som du kan i en linjär berättelse.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Den öppna världen i kommande Phantom Pain innebär nya utmaningar för Kojima, som tidigare mest gjort mer linjära upplevelser.

Samtalet går sedan vidare till nästa konsolgeneration, och hur Playstation 4 och Xbox One kommer att påverka livet för spelutvecklare:

- För oss handlar det inte om förbättrad grafik eller något liknande. Vi ser snarare fram emot möjligheten att använda flera bildskärmar samtidigt som du spelar. Vare sig vi talar om smartphones eller tablets, kan vi integrera Metal Gear Solid V-erfarenhet som finns på konsoler. Människor kan i praktiken bära med sig Metal Gear-världen vart de än går, hela dagen.

Och vilken av de två konsolerna är egentligen Hideo Kojimas favorit, Playstation 4 eller Xbox One?

- Jag tror att jag ska köpa båda. Men å andra sidan kommer konsolerna förmodligen att skickas till mitt kontor.

Rummet brister ut i skratt.

- Om de inte gör det får jag svara Playstation 4, den är trots allt billigare.

Skratten fortsätter ett bra tag. Alla inser att Kojima har glimten i ögat. Phantom Pain fick trots allt äran att öppna Microsofts E3-konferens, så Kojimas kommentar bör inte ses som någon svuren trohet åt endera håll.

Metal Gear Solid V: The Phantom PainMetal Gear Solid V: The Phantom Pain

Inför E3 avslöjades det att skådespelaren Kiefer Sutherland, och inte gamle gode David Hayter, kommer att stå för Snakes röst denna gång. Fansen gillade inte beslutet.

Till att börja med vill Kojima inte gå in på detaljer om beslutet eller reaktionerna från fansen, främst därför att han redan gjort det på Konami-konferensen. Han nämner dock att övergången inte är som när Roger Moore ersatte Sean Connery som James Bond. Det är snarare en följd av de krav det nya spelet kom att ställa på skådespelaren. Det nya spelet kräver mer än bara röstskådespeleri, så det behövdes en mer mångsidig skådespelare.

Till slut kan en av de andra reportrarna inte hålla sig, och frågar rakt ut om vem som kommer att vara den primära skurken Snake måste besegra i det nya spelet.

- Jag kan inte säga vem det är, men det är nog precis den du tror att det är, berättar Kojima kortfattat, med vad jag tror är ett litet leende på läpparna.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain är under utveckling för Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360 och Xbox One (och möjligen PC). Ground Zeroes har beskrivits som en prolog, och är utformat som en sorts introduktion innan huvudspelet. Detaljerna är dock fortfarande glesa runt detta.

Relaterade texter

4
Nu finns Quiet spelbar i Metal Gear Solid V

Nu finns Quiet spelbar i Metal Gear Solid V

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det har gått tre år sedan Metal Gear Solid V: The Phantom Pain släpptes och lika lång tid sedan Konami sade att de inte skulle fokusera lika mycket på spel längre. Med...



Loading next content