Svenska
Gamereactor
artiklar

En superhjälteindustri i kris

Är superhjältefilmer på väg att dö? Henric skriver här om sina tankar om varför industrin idag är hotad...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vad är det som egentligen får mig att fundera så mycket på det här? Kan man verkligen påstå att superhjälteindustrin är i kris när de håvar in en sådan absurd mängd pengar? Jag skulle vilja hävda att svaret är ganska enkelt, och kort och gott ger jag ett jakande svar på frågan. Det har pågått ett par år nu och vare sig man gillar att det nu efter så herrans många år går sämre för superhjältefilmer eller inte, så måste någonting hända. Detta gäller såväl Disney som Warner Bros. Ja, till och med Sony som trots motgång efter motgång fortfarande försöker klamra sig fast vid sina superhjältebaserade berättelser.

En superhjälteindustri i kris
Warner Bros har omedelbart kastat Batgirl genom fönstret vilket också motverkar universumets expansion.

Så var ska man börja någonstans? Mest logiskt hade väl rimligtvis varit att sätta på sig de kronologiska glasögonen och titta på när det började, men gråzonen är alldeles för stor för att kunna peka på just en kritisk stund där det gick utför. Jag tänkte därför börja där såret fortfarande är färskt. Jag pratar naturligtvis om Warner Bros beslut att omedelbart demolera Batgirl. Många är nog överens om att Batgirl inte såg särskilt bra ut redan på förhand, men likväl fanns det många fans som såg fram emot den. Jag själv gjorde det, exempelvis. Warner Bros hade redan spenderat 90 miljoner dollar på filmen och den var så gott som färdiginspelad, redo att klippas ihop för att landa på HBO Max senare i år. För mig är det ett av de märkligaste besluten på länge att skrota en film som var nästintill färdigställd och som hade expanderat filmuniversumet som Zack Snyder skapade med Man of Steel.

Vad det gäller varumärket DC har filmerna haft det kämpigt redan från början. Såväl kritiker som biobesökare var missnöjda med både Man of Steel och Batman v Superman: Dawn of Justice. De kritiska rösterna var däremot inte lika högljudda därefter, utan Wonder Woman och Shazam fick båda ett hyfsat mottagande. Däremellan släpptes dock Justice League som ratades av så gott som alla vilket fick flera konsekvenser. Till att börja med uppstod tjafs på inspelningen där flera skådespelare vände sig mot Joss Whedon som fick ta över efter att Snyder fick lämna projektet på grund av en familjekris. Personen som hade startat allt och var det närmsta DC hade kommit till Kevin Feige hade alltså lämnat sitt universum på ritbordet, för att endast återvända ett par år senare och visa sin version av Justice League. En film som många faktiskt gillade men som Warner Bros inte ville satsa mer på vilket leder mig in på att drömmen om ett större filmuniversum med karaktärer från DC är dött. Sedan Justice League har DC enkom fokuserat på fristående filmer och med kommande projekt som Blue Beetle och Black Adam, är det tydligt att det inte finns några ambitioner att göra berättelser om större karaktärer som hade kunnat ha stor påverkan på universumet som stort.

Detta är en annons:
En superhjälteindustri i kris
Efter att ha blivit arresterad flera gånger vill många aldrig se Ezra Miller sätta sin fot i filmindustrin igen.

Oavsett har DC varit i behov av att expandera universumet för att kunna konkurrera med Marvel. Vare sig man ser fram emot Blue Beetle, Black Adam eller mer Shazam - är det nyttigt att släppa dem för att visa att universumet fortfarande lever. Det är nyttigt att visa att det finns en grundpelare för någon att komma in och omvandla ruinerna till något ståtligt. Just därför var även Batgirl viktig där vi skulle få se J.K. Simmons reprisera rollen som James Gordon och även Michael Keaton skulle göra sin version av Batman igen. Vad hade detta kunnat innebära för universumets framtid? Multiuniversum, kanske? Ett smart sätt att börja om på nytt efter allt som har hänt. Men även det kompliceras efter att Ezra Miller gjort sig ovän med i stort sett alla hos Warner Bros och jag skulle inte bli förvånad om The Flash inte heller får se dagens ljus.

Framtiden för DC är med andra ord oviss och orolig, liksom framtiden för Sony. Ägarna av Spider-Man och alla karaktärer förknippade med väggklättraren. När de inledde sitt eget universum med Venom för fyra år sedan, beskrevs den som fruktansvärd av kritiker men håvade ändå in en hel del pengar. Uppföljaren, Venom: Let There Be Carnage, tjänade dock inte i närheten in den inkomst som föregångaren genererade och kritiserades betydligt mer än den första av tittarna. Fastän starten varit usel har Sony ändå fortsatt med Morbius som släpptes i våras som även den var fruktansvärd rakt igenom och som floppade totalt på bio. Det var till och med en så stor flopp att Sony släppte den på bio igen vilket återigen resulterade i ett fiasko. Den enda filmen med Spider-Man som inte varit ett bakslag för studion under den här tiden är Spider-Man: Into the Spider-Verse, men den ingår samtidigt inte i deras försök att skapa ett eget filmuniversum.

För ett par veckor sedan uppdagades det att Kevin Feige hade avrått Sony från att snabbt ge sig på ett försök till filmuniversum men blev fullkomligt ignorerad. Istället bad han dem att ta det lugnt och långsamt börja bygga upp det men i och med slutet i Morbius bevisade Sony att de tänkte tuffa på ändå med vad som antas kan vara deras Sinister Six, men på samma gång göra det på ett sätt som inte alls var logiskt. Slutet knöt ju an till Spider-Man: No Way Home men ändå verkade det som att Sony inte hade förstått filmen utan fick Michael Keaton att dyka upp som Vulture i ett annat universum, fastän det inte var så det fungerade i Spider-Man: No Way Home. Samtidigt rekryterade han Morbius i ett försök att krossa spindeln, fastän Morbius inte har något otalt med hjälten. En risig start på denna skurkensemble, med andra ord. Både sett till kvalitet och intäkter. Ändå tuffar Sony på med Kraven the Hunter och Madame Web som släpps nästa år.

Detta är en annons:
En superhjälteindustri i kris
Warner vill inte ha tillbaka Superman som startade DC:s filmuniversum.

I Sonys försvar förtjänar studion ändå att jag är konsekvent i min argumentation att på samma sätt som att DC oavsett är i behov att expandera sitt universum, är även Sony det. Till skillnad från DC verkar Sony däremot aldrig ha haft en plan utan det känns mer som att Venom sågs som en kul grej för dem att göra, och därefter se vad som händer och vad som känns passande för stunden. Men när de inte ens respekterar logiken i hur de kan handskas med sina karaktärer för att bilda ett universum, då är de illa ute. Tittarna är inte dumma, utan när de beter sig som de gjorde med introduktionen av Vulture är det tydligt på att det inte finns någon utstuderad idé bakom deras filmer.

Till sist har vi Marvel. Herren på täppan av superhjälteindustrin, crème-de-la-crème... De som faktiskt har en plan vad de gör och med undantag för den nyliga rapporteringen om VFX-teamens tuffa arbetssituation har de inte några skelett i garderoben. Men i och med Avengers: Endgame tog en resa slut och tittare hade där och då chansen att tacka för kaffet och gå ut genom dörren. Universumet var det däremot inte slut på. Snarare var detta bara början. Där lämnade Marvel Infinity Saga för att övergå till Multiverse Saga. Det har dock inte visat sig vara utan problem.

En superhjälteindustri i kris
Sony har inte lyckats släppa en enda bra film i deras förhållandevis nya universum än och tycks vara helt aningslösa om vad de ska göra.

I takt med att Disney+ lanserades ville Marvel självklart haka på och över hälften av deras hittills 13 titlar i fas fyra har varit TV-serier och redan nu i augusti släpps den åttonde TV-serien She-Hulk: Attorney at Law. Kruxet här är att många har varit oerhört besvikna på TV-serierna. Jag själv som är fanboy kan till och med erkänna att Marvels produktioner aldrig har varit sämre än vad de är idag. Ms. Marvel, What If...? och Falcon and the Winter Soldier var alla ganska sorgliga projekt som misslyckades fatalt. Sett till filmerna har det inte heller varit helt enkelt för studion.

Man kan naturligtvis ha åsikter om hur bra Spider-Man: No Way Home var. Personligen älskade jag den, men jag vet att delar av mina kollegor inte håller med mig. Dock var det otroligt häftigt att få se Andrew Garfield, Tobey Maguire och Tom Holland som Spider-Man i en och samma film vilket byggde upp enorma förväntningar på Multiverse Saga som många trodde skulle bli något alldeles magiskt i Doctor Strange in the Multiverse of Madness. Med facit i hand var förväntningarna antagligen orimliga och det hjälpte inte att se Patrick Stewart som Charles Xavier eller John Krasinski som Reed Richards. Dessa två karaktärers resa blev dessutom kortvarig och därefter fick fans inte mer godis i sina påsar. Det enda som kvarstod var några äckliga lakritskarameller i form av alternativa versioner av Captain America, Captain Marvel och Doctor Strange. Det räckte liksom inte. Filmen i övrigt räckte inte riktigt heller för att kännetecknas som riktigt bra och jag sörjer att Marvel avböjde många av Sam Raimis scener som hade gjort filmen mer otäck, längre och, eventuellt, bättre.

Krisen hos Marvel verkar med andra ord handla om kvalitet. Det är såklart en fråga om subjektivitet och jag tar för givet att många anser att Marvels filmer varit dåliga sedan länge. Jag uppfattar det hur som helst att denna föreställning har blivit mer utbredd idag och även om Disney fortsätter håva in stålar, märks det att folk har börjat tröttna. Jag hade därför önskat att Marvel tänkte efter en gång till vad det gäller deras TV-serier och personligen vill jag se att de slutar med att rekrytera regissörer som enbart sysslat med små projekt eller konstnärliga filmer. Satsa istället på dem som har en solid skara bra filmer bakom sig. Chloé Zhao är exempelvis en fantastisk regissör vilket setts i The Rider och Nomadland, men Marvel-filmer är kanske inte det hon behärskar och borde syssla med. Eternals är trots allt den film som blivit sämst mottagen av kritiker på Rotten Tomatoes.

En superhjälteindustri i kris
Marvels satsning på TV-serier kan inte beskrivas som något annat än ett monumentalt misslyckande.

Superhjältar har varit stekheta i över ett decennium nu och jag tror inte att de i sin helhet kommer sluta generera massvis med intäkter framöver. Oftast blir man underhållen för stunden och de flesta kräver inte mer än så. Men oavsett vilka som ligger bakom de olika superhjältefilmerna är det uppenbart att industrin befinner sig i en kris nu och om de fortfarande ska ha en plats i mångas hjärtan, är det dags för en förändring nu. Jag sitter definitivt inte på några konkreta lösningar men det är tydligt att kompetensen bakom filmerna inte är densamma idag som den var för några år sedan.



Loading next content