Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar

Gulp! (Skräckspel vi längtar efter)

Dead Space Remake, ILL, Scorn, Resident Evil 4 Remake, The Callisto Protocol... Skräckgenren är stekhet och vi har kikat närmare på en bunt kommande "survival horror"-titlar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Gulp! (Skräckspel vi längtar efter)

Resident Evil 4 (Multiformat / 24 Mars 2023)
För snart 17 år sedan tog Capcom oss ännu en gång med storm när de släppte den fjärde delen av sin skräckserie Resident Evil. Spelet som egentligen var den enda orsaken att jag ens köpte en Gamecube så fort jag hörde ryktas om att det kommande Resident Evil 4 skulle bli helt exklusivt till Nintendos konsol. Detta faktum gjorde mig som stolt Playstationägare mycket bitter, eller ja, fattig och bitter men vad gör man när man är ett sjukligt fan av serien. Jag kommer ihåg hur jag sedan innan releasen blev grymt skeptisk efter att jag hört rykten om att både pussel och zombies skulle vara som bortblåsta och min inre demon som vill ha så lite förändring som möjligt på det jag älskar skrek sig hes.

Jag såg framför mig hur de förstört hela spelet och förvandlat det till ett vanligt mediokert actionlir, ett dussinspel men oj så fel jag hade. Så här i efterhand vill man ju faktiskt tacka dom för att de hade mod nog att ändra på ett koncept som var så väl inarbetat och väldigt älskat, för annars hade ju faktiskt Resident Evil 4 sett väldigt annorlunda ut än det skräckmästerverk vi fick i slutändan. Men nu är det då äntligen dags för en välbehövd ansiktslyftning av gamla Bettan då turen att få bli en remake har kommit till nummer fyra i serien. Och visst är det så att enda sedan både Resident Evil 2 och Resident Evil 3 fick en ompolering så har vi längtat, och i smyg till och med bett till TV-spelsguden där uppe om att få resa till Spanien i en sprillans ny glansig kavaj. Så kom nu ihåg datumet den 24 Mars 2023 mina vänner, för det är då dagen vi bokar in i kalendern som dagen då det är dags att åter igen iklä sig rollen som allas vår Zombiedräpare Leon S Kennedy. Men vad kan vi då förvänta oss av denna remake? Trailern som släpptes avslöjar kanske inte så värst mycket annat än att det ser väldigt snyggt ut och att Leon kanske borde tvätta sitt hår som jag la märke till såg lite fett ut.

Åter igen är vi tillbaka på den spanska landsbygden och får återse den avlägsna byn iklädd vår pilotjacka och med pickadollen i högsta hugg. Vad man däremot ser är att vårt första möte med den till synes stillsamma lilla byn inte längre sker i strålande solsken utan nu i skymningen vilket med en gång ger det en annan stämning, nu känns plötsligt allt mer hotfullt än när vi sist promenerad in utan ett bekymmer i världen förutom att solen bländade oss och att de spanska bondläpparna nonchalerade oss som de alltid gör på turistorterna. Sex år har gått sedan Leon klarade sig ut ur Raccon City med livet i behåll och hans karriär som polis fick sig ett abrupt slut. I stället jobbar han nu som agent utsänd av självaste presidenten av Amerika och denna gång är uppdraget något helt annat än att slakta zombies för sin överlevnad.

Detta är en annons:

Nu är uppdraget att hitta presidentens kidnappade dotter Ashley och föra henne till säkerhet vilket visar sig vara lättare sagt än gjort när precis alla du träffar bara vill se dig död och spettad med en högaffel. Spelutvecklaren Capcom sa under visningen av trailern att precis som i tidigare remakes så jobbar de för att bevara de delar som gör originalspelet så speciellt samtidigt som de uppdaterar och gör det mer modernt för att passa tiden vilket ju inte låter helt fel bara de nu inte ändrar för mycket. Att arbeta med något som många av oss håller kärt är ju en balansgång som kräver varsamma händer. Vi fick även veta att fienden som går under namnet Ganados, alltså byborna som är smittade med Las Plagas och som genom hela spelet försöker lyncha oss med spadar och krattor kommer att förändras, men vad denna förändring kommer innebära fick vi tyvärr inte veta, men känner jag dom rätt kommer de väl antagligen bli ännu argare och svårdödade, för det hade ju varit fegisen Majsans tur i livet.

Självaste Shinji Mikami som låg bakom orginalspelet förklarade en gång att tighta deadlines gjorde att han inte kunde berätta hela historien som han ville i spelet men att han nu hoppas att det ska bli möjligt med den kommande remaken så vi kan nog förvänta oss en och annan överraskning kan jag tänka mig. Sen har en liten fågel viskat att det kanske blir tal om att bifigurerna i spelet ska få mer plats och story och det är ju aldrig fel. Jag har även hört att vår älskade Merchant kanske även han kommer få en mer betydande roll. Spekulationerna är många, och senast igår kunde jag läsa att en av mina mest hatade fiender Dr. Salvador, ni vet godingen med jutesäcken på huvudet och den väloljade motorsågen i handen spekuleras att få en mer återkommande roll mer likt Mr. X och Nemesis.

Och om det nu kommer stämma kommer nog jag Majsan att få bunkra upp med vuxenblöjor och köpa dom i gross, för jag kan faktiskt inte tänka mig något värre för min stackars IBS-mage än att ha den galningen springande efter mig genom hela spelet. Men som sagt är det tack och lov bara folk som spekulerar och har vi tur stannar det just vid det. Vad vi faktiskt vet är att spelet till min stora glädje utspelas i tredjeperson och det verkar som att Leon kan sikta och röra sig samtidigt och det är ju värt att skåla för bara det. Och ser vi bara tillbaka till deras tidigare remakes så har vi ju absolut inget att oroa oss över. Då kan vi se fram emot ett nytt möte med en kär gammal vän, som bara är snyggare och smidigare och där gamla ofördelaktiga sidor är som bortblåsta. Personligen är jag sjukt taggad och längtar ihjäl mig till nästa vår. Och nu när denna del snart är avbockad för Capcom kan man ju fortsätta att hoppas att de tar tag i Resident Evil Code:Veronica X som nästa spel som villhöver en makeover. Men marsmånad får gärna komma snabbt så jag kan förolämpa min TV med mitt icke befintliga spanska ordförråd. Ai Te voi a matar! Ai Te vo a hacer picadillo! Och så får jag ju inte glömma att ständigt tilltala min gamle far Jörgen som Cabrón. Kanske lika bra att börja öva redan nu?

Gulp! (Skräckspel vi längtar efter)
Detta är en annons:

The Outlast Trials (PC / 2022)
Sedan det första äventyret i Outlast-serien fullkomligt skrämde brallorna av hela världen har Red Barrels förstapersonssrysare till serie gått och blivit känd som en av världens absolut läskigaste. Expansionen Outlast: Whistleblower var minst lika kuslig och Outlast 2 bidrog också till ett förgörande högt antal underklädesbyten hos oss på redaktionen. Serien som mer eller mindre har monopoliserat det ikoniska gröna ljuset som kan ses inifrån en nattkikare har fokuserat på att få spelarna att känna sig så ensamma, utsatta och hjälplösa som det bara går i situationer där panikartad flykt har varit den enda rimliga utvägen. Sedan den kommande tredje installationen i serien, titulerad The Outlast Trials, blev utannonserad 2019 har det blivit klart att hela grejen med ensamhet kanske inte längre måste vara synonymt med ett Outlast-spel. Materialet vi hittills fått ta del av vittnar ju som väntat om att samma mörka tema som i föregående delar men med undantaget att vi kommer att kunna ta med oss upp till tre vänner in i mardrömmen. Kan samarbete 4 personer emellan vara rätt väg att gå för Outlast? Tiden får visa men vi på redaktionen är förväntansfulla om vad som kommer att visas upp framöver.

Rysaren kommer att ta oss tillbaka i tiden till åren under kalla kriget, alltså långt innan berättelsen från något tidigare Outlast-spel har ägt rum, och vi kommer att få axla rollen som en försöksperson i ett grymt sadistiskt experiment i regi av Murkoff Corporation som fans av serien är väl bekanta med sedan tidigare. I en serie av fysiskt och psykiskt terroriserande utmaningar har spelarna som uppgift att ta sig igenom nivåer som det fruktade företaget har konstruerat som en del av deras sedvanliga tankeexperiment. Bland utmaningarna gömmer sig också ett gäng förvridna galningar vars enda mål är att hitta, jaga och döda dig på det mest brutala tänkbara sättet och med tidigare delar av serien i minnet så kan vi enkelt konstatera att även dessa troligtvis kommer att bjuda på möten som vi sent kommer att glömma. The Outlast Trials har premiär någon gång under 2022 och är hittills bara bekräftat till PC men med tanke på tidigare delar av serien så är det fullt tänkbart att även konsolerna får sin dos av skräckblandad förtjusning senare i år.

Gulp! (Skräckspel vi längtar efter)

Scorn (Multiformat / 21 oktober)
Om, och jag säger om, Scorn släpps i år, har det gått åtta hela år sen det visades upp för första gången. Det är nog för att kvalificera in som ett av de tjugo längst utvecklade spelen någonsin, och kanske säger det främst något om ambitionsnivån. Från början var Scorn tänkt att släppas i två delar, där var och en av delarna skulle baseras på Martin Heideggers filosofi om "dasein", det vill säga att "vara där" eller "närvaro". Det var till det ursprungliga lanseringsdatumet 2017. Hur visionen förändrats sedan dess är omöjligt att säga, mer än det numera bara släpps till Xbox Series X/S och PC, och att Scorn inte är ett tvådelat-äventyr längre. De serbiska utvecklarna borta på Ebb Software har dock ofta återkommit till att den köttiga, alien-inspirerade världen ska upplevas som en karaktär i sig själv, vilken du bara kastas in i utan förklaring eller kontext. Som spelare ska du få känslan av att vara oönskad, på en "levande" plats som bara vill bli lämnad ifred och som tar varje chans att stöta bort dig som ett främmande organ.

Det är också miljöernas design som verkligen fått oss på redaktionen att bli imponerade - och äcklade. Utan några som helst ikoner på skärmen är närvaron total i förstapersonsperspektivets drömskt långsamma rörelser genom de på en och samma gång hypermoderna som förindustriella, ruttnande ruinerna inspirerade av konstnären H.R. Geiger. Din uppgift som hudlös humanoid är att upptäcka och undersöka planeten du befinner dig på, och du måste titta noga: På grund av den totala avsaknaden av röstinspelade monologer och dialoger sker allt historieberättande via detaljer i miljöernas öppna bandesign och pussel. Det har även poängterats att trots att vapen förekommer - i trailers har vi fått se prov på både en pistol, en blyspruta (så!) och en granatkastare, vilka alla fästes direkt på spelarens kropp - så är Scorn knappast en skjutare. Likt i spel som Amnesia ska varje strid ske på liv och död. Övrig information om spelet är tyvärr knapphändig; utvecklarna har varit ständigt förtegna genom åren och vi får helt enkelt vänta med att uttala oss mer tills det närmar sig släppdatum senare i höst.

Gulp! (Skräckspel vi längtar efter)

The Callisto Protocol (Multiformat / 2 december)
Spelet som mer eller mindre kom från ingenstans men som nu är en av de titlarna vi ser fram emot allra mest det här året. Vi har ju egentligen vetat redan sedan 2020 att någonting har varit på gång och att Glen Schofield, ett av namnen bakom Dead Space, som vi förstås unisont avgudar skulle ligga bakom. Då skulle spelet ingå i PUBG-universumet, något vi kanske inte var helt sålda på, dock ändå nyfikna då Schofield trots allt borgade för viss kvalitet. Men då inga relevanta nyheter kom förrän 2021 och då enbart i form av en rätt intetsägande teaser så bleknade ju också den initala hypen med tiden. Visst, det kom några blänkare här och där om att "nu är det på gång", "räkna med nyheter senare i år" och så vidare. Det vanliga tugget man brukar höra innan något blir nedlagt eller rejält uppskjutet. Sedan hände det plötsligt. Det var 2022, tidig sommar och det rasslade till i faxen hemma hos nyhetsredaktör Mäki. Spelet skulle inte längre utspela sig i ett PUBG-universum och en trailer var tydligen på gång. Och visst var det så, det var med sanningen helt överensstämmande. Vi fick mycket riktigt en trailer i början av juni och ett releasedatum och vilken trailer det var! Det var som att hoppa in i en tidsmaskin och färdas tillbaka till år 2008 när Dead Space fick oss att sitta fastnaglade vid skärmen och bara dregla. Över det som vi fortfarande anser vara ett av, om inte EAs bästa spel genom tiderna och även ett av de bästa action-horror-spelen vi spelat. Det var en välbehövlig injektion dessutom, i en genre som trampade rejält med vatten och led av rejäl idétorka.

Vi var överens, att brutalmörda rymdmonster var en sådan våt skräckdröm att vi aldrig skulle glömma Isaac Clarke och Dead Space och vi var inte ensamma om det. Gamers och kritiker jublade i konsensus och nu tyder precis allt på att vi alla kommer att få återuppleva den känslan. Om trailern vi fick se då tände ett litet hopp i våra svultna hjärtan så fick nästa trailer med tillhörande gameplay, som visades upp under Summer Game Fest oss att tro på livet igen. Det var nämligen precis så där brutalt och makabert som vi hade önskat och gått och drömt om. Inte minsta tillstymmelse till "PG-13". Nej, det var snarare rejält grisigt och följde helt utvecklaren, Striking Distance mål, nämligen "the most terrifying game on next-gen platforms" men framför allt var det atmosfäriskt. Att slänga ut lite inälvor och karva i kroppar kan vem som helst göra. Utan den rätta skräckkänslan blir det inte särskilt läskigt. Det måste finnas en välregisserad psykologisk mardröm i bakgrunden som förstärker känslan av utsatthet och förnimmelsen av att något överjävligt alltid kan vänta i mörkret bakom nästa hörn. Ett dunkelt ljus, enbart upplyst av en ensam ljuskälla. En ångestfylld klaustrofobisk känsla av att vara ensam i rymden med det värsta tänkbara. Allt det där satte Dead Space. Det var 7 rätt på Lotto, 13 rätt på Stryktipset och en Harry Boy som går in på en och samma gång och med tanke på det vi har fått se nu av The Callisto Protocol så kommer vi snart att åter smyga omkring, i tredjepersonsvy, med ytterst få resurser, i en sunkig plåtburk, denna gång ett rymdfängelse i en nära framtid och bara vänta på att få hjärnan mosad av monsterklor. Något vi knappt kan vänta på. För även om december inte är ljusår bort så vill vi ju bara ha det nu, med en gång.

Gulp! (Skräckspel vi längtar efter)

Ill (PC / 2023)
John Carpenters The Thing står sig än idag som en av de mest utsökta och gastkramande upplevelserna som går att få inom skräckgenren. Så det är kanske inte heller speciellt konstigt att där finns rikligt av mer eller mindre lyckade kopior att välja bland för den som inte kan få nog av konceptet. Både inom spel och filmmediet. Och säg den som inte älskar så där härligt fläskig och kladdig body-horror. Varelser lyfta ur de värsta av mardrömmar som får det att krypa i kroppen av obehag. Formlösa högar av kött och lemmar som inte vill annat än slita en i stycken. Förstapersonsskjutaren Ill ser ut att kunna bjuda på exakt detta och är ett spel som vandrar i John Carpenters fotspår. Hyperrealistiska, mörka miljöer där förvridna, vanställda monster lurar runt varje hörn. Unreal Engine 5 visar verkligen sin styrka och Team Clout ser ut att ha arbetat hårt med atmosfären som inte kan beskrivas som annat än hotfull och intensiv. Mer exakt vad som försigår i den otäcka värld som Team Clout bygger upp är ännu höljt i dunkel men fokus tycks vara på överlevnad och att vara konservativ med de få resurser man har att tillgå. Klassisk survival horror med andra ord. Något vi verkligen inte tackar nej till.

Med iögonfallande design och en osedvanligt mörk och vuxen approach så ser Ill ut att vara redo att krypa in under huden på oss och invadera våra sinnen. Den fem minuter långa gameplay trailern som släpptes under Future Games Show häromveckan ser rakt av löjligt bra ut och sätter ribban för genren på en helt ny nivå. Nu hoppas vi bara att spelets narrativa delar är lika starka som de visuella och vi längtar något hutlöst efter att få sätta våra tänder i det. Där råder ingen tvekan om att Ill är definitivt en av de mest lovande skräcktitlarna på länge och påvisar ännu en gång den otroliga styrkan i Unreal Engine 5. Vi är redo att bli vettskrämda, är du?

Gulp! (Skräckspel vi längtar efter)

Dead Space (Multiformat / 27 januari 2023)
Det var studiogrundaren Glen Schofields grundidé som fick Visceral Games att inleda utvecklingen av 2008-skräckmästerverket Dead Space, genrens kanske mest underskattade horror-pärla. Glen hade sträckkollat på filmer som The Thing, Event Horizon, Alien 3 under en förkyld långhelg och ville försöka mixa dessa läbbiga koncept med spelmekanik, struktur och stridsscenerna från Resident Evil 4 och Silent Hill 3. Resultatet blev i slutändan rymdingenjören Isaac Clarkes mardrömslika vistelse på fraktskeppet USG Ishimura och när det nu gått 14 år sedan vi först fick stifta bekantskap med Isaac och Viscerals skräckepos, är det dags att börja förbereda sig på den stundande nyversionen som vi här på Gamereactor längtar krampaktigt efter. Bakom utvecklingen står Star Wars: Squadron-gänget hemma hos Montreal-baserade EA Motive och de har under de senaste två åren jobbat stenhårt i Frostbite-motorn (skapad av svenska Dice) och gjort om varenda millimeter av originalet, från grunden. Vi kan förvänta oss samma ultraläskigt atmosfäriska resa genom Schofields bloddränkta skräcklandskap men med nygjorda miljöer, nya animationer, nya effekter, ny ljussättning och trimmad arkitektur. Det pratas nu även om att två kapitel som ströks ur originalet på grund av tidsbrist ska stoppas in i äventyret.

Vilket av dessa skräckspel längtar du mest efter?



Loading next content