Svenska
Gamereactor
artiklar
The Last of Us

Min favoritkaraktär: Ellie

Hon är 14, skör men stark. Sårbar men tuff och hon har mer personlighet än i stort sett allt annat i spelväg, som någonsin gjorts. Petter Hegevall hyllar Naughty Dogs kaxiga överlevare i sin artikel om favoritkaraktären...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Tidigare delar ur denna artikelserie:
Master Chief
Sonic

Det finns naturligtvis hur många fantastiska, minnesvärda, älskade, ikoniska, originella spelkaraktärer som helst och att bara plocka ut en enda, har därmed varit svårt. Jag skulle vilja skriva om Kazuya och om hans konstanta (och dråpligt tramsiga) gräl med farsgubben, om Ken och hans relation till adoptivbrorsan Ryu. Jag skulle vilja skriva om Solid Snake som jag alltid tyckt varit hopplöst cool och jag skulle vilja skriva om Wonder Boy som åtminstone initialt var min favoritfigur, för 35 långa år sedan. Jag skulle vilja skriva om Samus, som alltid varit och alltid kommer att vara en av mina favoriter och jag skulle vilja skriva om Lara Croft, som jag utan tvekan kallar för en av de mest lyckade spelfigurerna som någonsin skapats. Nico Bellic, finns med bland mina favoriter också tillsammans med Master Chief och Alyx Vance. Gordon Freemans kapabla kumpan var under flera år min favoritfigur och efter att under det senaste året nu även (äntligen) tagit del av hennes VR-äventyr är kärleken till den karaktären starkare än någonsin.

Men det finns en liten tjej som toppar dem alla. Hon heter Ellie.

Ingen spelfigur har någonsin berört mig som Ellie gjorde i Naughty Dogs hyllade äventyr The Last of Us. Och för mig, som jag beskrivit ett par gånger tidigare, kom det lite som en chock. 2013, strax innan The Last of Us rullades ut, var Naughty Dog kända för Crash Bandicoot, Jak & Daxter och framförallt Uncharted-serien och jag minns hur lite vi fick veta på förhand om deras postapokalyptiska dramathriller. För mig såg det ut som en snyggt zombiespel, varken mer eller mindre och trots ett par stämningsfulla trailers var jag väl inte sådär överdrivet förväntansfull, ändå. Framförallt inte på karaktärerna i sig eller deras relation med varandra. Och det var nog i mångt och mycket det som hjälpte mig att verkligen hypnotiseras av det som erbjöds i The Last of Us. Jag hade noll förväntningar... Eller åtminstone väldigt låga. Och fick ta del av det enskilt bästa spelet jag någonsin testat. Det satte spår, såklart. Det förändrade mig som spelare. Och utan Joel och Ellie vet jag nog inte riktigt om jag hade jobbat med detta, idag.

Detta är en annons:
The Last of Us

Det låter dramatiskt. Det låter som en överdrift, kanske och det är svårt att spekulera i saker som varit och tankar som glömts bort för flera år sedan men runt 2012-2013 hade jag helt klart börjat längta bort. Efter nästan 20 år som speljournalist fanns det en längtan och lust att göra något annat och jag hade till och med börjat kika på att starta något annat. Inom ett helt annat område och en helt annan bransch. Men under ett och samma kvartal spelade jag igenom Naughty Dogs postapokalyptiska äventyr samt Rockstars bejublade femma och min syn på spel förnyades och ja... Min kärlek för underhållningsformen tog en ny form. Tror jag. Den blossade upp, igen. Och har sedan dess brunnit starkt.

Ellie Williams föddes på hösten 2019 och hennes mor Anna (sjuksköterska i Bostons karantänzon) dog i och med förlossningen vilket ledde till att Ellie växte upp på Bostons barnhem inuti zonen. Ellie är immun mot den svampsjukdom som i The Last of Us-världen förvandlar människor till vrålande zombies och det är i DLC-paketet Left Behind som vi fick se hur det gick till när hon blev biten och hur hennes bästa kompis Riley smittades och dog medan Ellie visade noll symptom på bettet och sjukdomen i sig. Detta är som vi alla vet vad mycket av berättelsen i The Last of Us baseras och bygger på, att Ellies immunitet naturligtvis anses ytterst värdefull och att frihetskämparna (eller kanske "sekten"?) Fireflies avser att tillverka ett vaccin med hjälp av Ellies blod.

Alla som spelat The Last of Us vet mycket väl hur mycket liv och personlighet det finns inbakat i den där 14-åriga polygonfiguren med vinröd T-shirt och alla som spelat The Last of Us: Part II vet hur välskriven hennes hämndresa var, oavsett vad man tycker om de mer kontroversiella storybeslut som det spelet vilar på. Ellie är, mycket tack vare skådespelerskan Ashley Johnson som verkligen fick Neil Druckmanns manus att resonera med spelaren. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att ingen spelfigur innan eller efter Ellie (och Joel) har porträtterats och realiserats med ett sånt djup, sådana mänskliga nyanser och liv i något annat spel och för min egen del har det väl mer eller mindre gått så långt att min gamla gaminghjärna fått för sig att Ellie (och Joel) i viss mån är verkliga. Relativt ofta tänker jag på dem båda och då framförallt på Ellie Williams som en riktig människa, och på vad hon skulle ha sagt och gjort i vissa situationer, vilket jag sedan naturligtvis skakar av mig och fnyser åt, men det säger mängder om vilken fantastisk figur detta är. För mig.

Detta är en annons:

"Everyone I have cared for has either died, or left me. Everyone - fucking except for you! So don't tell me that I would be safer with someone else, because the truth is I would just be more scared."

Relaterade texter

The Last of Us: Left BehindScore

The Last of Us: Left Behind

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Naughty Dog expanderar storyn i fjolårets överlägset bästa spel med ett ljuvligt extra-kapitel. Petter Hegevall har delat ut betyg...

The Last of UsScore

The Last of Us

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Teamet bakom Uncharted-spelen bjuder på ett stilfullt sammansatt, gripande och starkt äventyr proppat med mänsklighet. Petter Hegevall är lyrisk...

Min favoritkaraktär: Ellie

Min favoritkaraktär: Ellie

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Hon är 14, skör men stark. Sårbar men tuff och hon har mer personlighet än i stort sett allt annat i spelväg, som någonsin gjorts. Petter Hegevall hyllar Naughty Dogs kaxiga överlevare i sin artikel om favoritkaraktären...



Loading next content