Svenska
Gamereactor
artiklar

Horizon II: Forbidden West vs Assassins Creed: Valhalla

Äventyrsdonnan Marie har ställt Guerrilla Games senaste mot det hon anser vara det allra bästa spelet ur Assassins Creed-serien...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I denna del av Vs-artiklarna har jag blivit satt med två spel som ligger mig varmt om hjärtat och jag känner mig lite som en förälder som får den förbjudna frågan om vem av dina barn som i smyg är ditt favoritbarn. Det är alltid lätt att ställa två spel emot varandra där man har en självklar favorit men när det är som hugget och stucket blir det hela lite värre. Men jag tar denna uppgift på största allvar och ska verkligen ställa frågorna till sin spets, för det kan ju trots allt bara vara en vinnare. Så i ena ringhörnan har vi Guerrilla Games postapokalyptiska actionäventyr Horizon Forbidden West och i den andra ringhörnan sitter Ubisofts vikingaäventyr Assassins Creed Valhalla och morrar mot varandra. Låt oss se vem jag tycker är det starkaste kortet.

Horizon II: Forbidden West vs Assassins Creed: Valhalla

[1] Fienderna
När första delen Horizon Zero Dawn släpptes 2017 var jag mycket tveksam till fienderna när jag såg första trailern. Maskiner som ser ut som dinosaurier? Här kan jag tänka mig att killarna satt hårda som flinta med höga förväntningar, för vilken kille var inte tokig i just dinosaurier som liten grabb? Själv rynkade jag min lilla näsa och undrade vad det skulle bli av det hela efter att jag i flera år slaktat zombies på löpande band och njutit av de odödas sällskap. Efter att ha spelat tio minuter in i spelet förstod jag att jag dömt ut det för snabbt för jag gillar verkligen dessa fiender. Samma fiender dyker upp i Horizon Forbidden West men med vissa nya maskiner tillagda i biblioteket. Med Aloys fokus scannar man enkelt alla fiender och kan där läsa av och lära sig deras styrkor och svagheter vilket man sedan har stor användning av när det är dags att göra slarvsylta av metallbesten. Listan på olika maskiner är lång och svårigheten är varierande. Och det är inte bara på land du behöver vara på helspänn, de anfaller även från luften och under ytan så det gäller att hålla ögon och öron öppna.
Fienderna är alltid alerta och det gäller att sätta ena foten försiktigt framför den andra för att inte bli upptäckt då de är mästare på att signalera resten av gänget vilket ofta gör att du blir övermannad och får din rumpa piskad rejält. Jag har dock inte alltid tålamodet att smyga i buskarna som ett blygt pervo och handla smart utan ibland blir det att man rusar fram som en galning med är oftast då man dör för man bör alltid minska antalet fiender innan man samma premisser det gäller stridssättet då det alltid är smartast att likvidera de flesta av fiendestyrkan i det tysta innan du får för dig att gå mer ljudligt fram och spetta dom som gödgrisar och kapa skallar.

Fienderna i Assassins Creed Valhalla har vi sett förr, ja, vi har faktiskt sett dom i lite mer än tretton spel. Soldater av olika svårighetsgrader och rang och med olika vapen och stridssätt. Bågskyttar, Svärdviftare och Brutes är bara några av dom. I DLC-delarna har vi även introducerats till druider med lite magiska förmågor och som nu senast fiender från den nordiska mytologin i form av Jotuns frostjättar och Muspels, varelser av eld och aska. Vi får träffa på svulstiga bossar som får oss att svettas mängder och ibland skalla väggen i frustration eller drämma handkontrollen lite argt i soffbordet. Men hur man än vrider och vänder på det så är trots allt Horizons fiender lite mer roligare och nytänkande att möta. Metallbestarna slår vikingarna på fingrarna rätt rejält faktiskt.
[Vinnare: Horizon Forbidden West]

Detta är en annons:

[2] Spelvärlden
Både Horizon Forbidden West och Assassins Creed Valhalla har en otroligt vacker spelvärld. En stor öppen värld med tusen och åter tusen saker att utforska och en massa saker att samla på. Valhalla börjar i det karga kalla Fornburg i Norge och sätter sedan segel mot det gröna regniga landet England. Kartan är stor men ändå nerskalad jämfört med föregångaren AC Odyssey men fortfarande fullproppad med frågetecken som måste upptäckas. Du får uppleva mycket på dina vandringar genom landskapen, allt från snötäckta bergskedjor och mörka skogar till leriga medeltidsstäder. Med din långbåt njuter du av havet och alla små pittoreska fiskebyar och öar men framför allt att färga vattnet rött under räderna mot kloster och byar på din resa genom landet som gav Njurpaj ett ansikte. I Horizon förs tankarna tillbaka till mannen som även han gav något ett ansikte, nämligen bitchslappen och jag tänker självklart på Mr. Smith och hans film I am Legend. Landskapen i Horizon Forbidden West är övervuxna, naturen har tagit tillbaka det människan en gång stal och överexploaterade med byggnader och vägar. Kvar finns ruiner som nu slukats av grönskan och växtligheten.

Trots att den röda rötan sprider sig som en löpeld genom landet är det ändå en vacker och grönskande värld och framför allt en väldigt skiftande sådan. Ena stunden rider du genom en torr öken på ditt maskindjur och i nästa stund dyker du ner i glittrande turkost vatten på en strand i solskenet. Djungelns träd piskar dig i ansiktet på din flykt från en stor T-Rexliknande best och någon timme senare pulsar du genom djup snö uppför ett berg på jakt efter ett jaktsällskap som inte kommit hem. En stor dödlig Stormfågel sitter vaktande högst upp på det som är kvar av Golden Gatebron och du njuter av den pampiga utsikten. En tur till ett halvt nergrävt Las Vegas får en att längta efter det förtrollande ljudet av en enarmad bandit och smaken av champagne mot läpparna men ljudet av en Stalker som laddar sin ryggkanon får dig att vakna i nuet. Här handlar allt om tycke och smak men eftersom jag är en tös från västkusten som ständigt får njuta av regn och rusk mot min vilja tilltalar mig spelvärlden i Horizon mer än västkustens liknande DNA-sträng England som antagligen har lika många soltimmar som vi har varje sommar. Hade valet däremot stått mellan Blackflag och Horizon hade valet varit grymt mycket svårt, men inte nu. Precis som i riktiga livet vill jag besöka vackra ställen, färgglada platser med sol och lamslående vyer att blicka ut över. Jag njuter av att upptäcka den förbjudna västern som aldrig förr och kontrasterna gör det bara ännu bättre.
[Vinnare: Horizon Forbidden West]

[3] Protagonister
I Horizon Forbidden West följer vi Aloy, den en gång utstötta som nu är den alla vänder sig till när det stormar i landet. Hon är en stark och stolt kvinna med fasta principer och ett hjärta av guld. Hon är de flesta till lags och gör inte så hemskt mycket vågor på vattnet annat än i sina försök att ständigt vara den som ska vara räddaren i nöden. Aloy är en perfekt hjältinna men om man jämför henne med allas vår hårdnackade viking Eivor i Assassins Creed Valhalla blir hon tyvärr lite blek om nosen. Eivor är burdus, högröstad och ganska kantig. Hennes karga stämma har inga problem att pendla mellan kärleksfyllda ord om kärlek till hot om att huvuden ska rulla och blodet ska drypa. Hon dricker lätt vilken man som helst under bordet och svär som den sjöman hon är. Visst, Aloy är en mer älskvärd karaktär, men Eivor är lite mer drag under galoscherna och vinner denna rond. Sen får hon pluspoäng för sitt namn Eivor, som väcker minnen från en svunnen tid i mellanstadiet med den sadistiska bambatanten Eivor som ständigt vaktade slaskhinken och hade stödstrumpor och stålgrått hår och rökte Gul Blend som en borstbindare.
[Vinnare: Assassins Creed Valhalla)]

Horizon II: Forbidden West vs Assassins Creed: Valhalla
Detta är en annons:

[4] Spelbarheten
Många spel släpps innan de egentligen borde, innan de är riktigt färdiga och resultatet av detta slutar alltid med härliga buggar som vi spelare verkligen älskar och ser fram emot. Inget skattar vi högre än att spela igenom ett uppdrag i en timme och sen inte kan slutföra det för att buggarna hopar sig och sätter käppar i hjulet. Nej, jag är inte bitter... Under alla mina timmar i Horizon har jag bara lyckats hitta en endaste liten bugg och den måste jag nog ta på mig ansvaret på själv då jag försökte hoppa upp på en ruin för att ta en genväg och det hela slutade med att jag trillade genom kulisserna och fastnade inuti en stenbumling. I AC Valhalla däremot har dock buggarna varit många och störande. Flera uppdrag har inte kunnat slutföras och små saker har jävlats med mig redan från början. Min häst gick till exempel upp i rök och kom sedan tillbaka som om inget hänt med benen åt fel håll.
I fem timmar spelade jag med en pil i huvudet, pilen var lång som ett spjut och gick in i Eivors ena öra och ut genom det andra och hur jag än försökte spara om försvann den inte. En av minibossarna, en av häxorna i Daughters of Lerion gick även hon upp i rök och det var när jag spelat ut spelet som hon plötsligt dök upp igen och kunde möta sitt öde med mitt svärd i bröstet. Buggar är något av det mest avtändande jag vet så denna vinsten går till Horizon Forbidden West som visste att man inte muckar med Majsan och hennes temperament och dåliga tålamod.
[Vinnare: Horizon Forbidden West]

[5] Spelkontrollen
Att styra runt Aloy i spelet är lätt som en plätt, kontrollen är precis och följsam precis som man alltid vill att det ska vara när man spelar. Dör man är det bara ens egna fel, att man är kass eller bara oförberedd på fighten. Hon duckar perfekt när man trycker lätt på knappen och undviker fiendernas försök till mosning och ond bråd död lätt på foten som om hon dansade runt dom. Eivor har inte samma lätta steg, hon rör sig som en rumänsk kulstötare med lätt kutig rygg antagligen på grund att jag lastar henne med mer prylar än stackars Lydia Klamydia från Skyrim men hon undviker med lätthet fiendernas attacker med rätt knapptryck. Hennes plattformshoppande fungerar klockrent och jag oroar mig aldrig för att misslyckas med mina hopp då styrningen sitter i sömnen för mig. Hon sätter ett headshot med lätthet med bågen och kastar en yxa i halsen på en vakt som precis sett oss och tystar honom för alltid. På denna punkt blir det omöjligt att kora en vinnare då bägge spelen besitter i mina ögon en perfekt styrning. Dör man i dessa spel är det för att man suger apröv och inget annat.
[Vinnare: Oavgjort]

Vinnare: Horizon Forbidden West
Ja, det kan bara finnas en vinnare men det var tight. Två riktigt bra spel där det ena råkar vara ett snudd bättre än det andra på vissa plan.

Vad tycker du?

Du har väl inte missat de andra delarna?
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
eFootball PES 2020 vs FIFA 20
Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)
Fallout 4 vs The Outer Worlds
CS: GO vs Valorant
Animal Crossing: New Horizons vs Stardew Valley
Resident Evil 2 Remake vs Resident Evil 3 (2020)
Assassin's Creed: Origins vs Assassin's Creed: Valhalla
Bloodborne vs Demon's Souls (2020)
Cyberpunk 2077 vs The Witcher 3: Wild Hunt
Elden Ring vs Bloodborne
Gran Turismo 7 vs Grid: Legends



Loading next content