Svenska
Gamereactor
artiklar

Intervju med Christian De Lange

Christian De Lange är Product Manager Gaming Lenovo Nordics, och vi satte oss ner och pratade med honom om framtiden för spel på bärbara datorer ur en branschinsiders synvinkel.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Christian De Lange är Product Manager Gaming Lenovo Nordics, och vi satte oss ner och pratade med honom om framtiden för spel på bärbara datorer ur en branschinsiders synvinkel.

Vad verkar vara trenden för bärbara gaming-datorer 2022?
Den största trenden, förutom det ständigt ökade intresset för spel, är förändringen av panelstorlek och format. Där vi tidigare såg att man antingen var tvungen att välja mellan 15-tums eller 17-tums, ser vi nu att 16-tums växer. Formatet är en viktig aspekt här, eftersom både 15-tummaren och 17-tummaren har ett panelformat på 16:9, medan 16-tummaren har ett 16:10-format.

Du kommer hitta vissa 16-tums paneler i 16:9-format, men Lenovo använder endast 16-tums paneler med 16:10-format. Det fina med 16:10-formatet är att du får se mer av spelet än om du har en 16:9-panel, vilket innebär att du får se mer av slagfältet än din motståndare om han har en traditionell 15- eller 17-tums panel. Vi kallar detta för winning zone.

Är segmenten för stationära och bärbara datorer väldigt olika när det gäller utveckling och marknadsföring, eller är de så lika att de kanske smälter samman på lång sikt?
Det fina är att spelandet växer och blir mer populärt inte bara i vår region utan även WW. För bara några år sedan var NB-marknaden (notebook) större än DT-marknaden (desktop), men i dag ser vi att de är mer eller mindre lika stora. Förr fanns det en föreställning om att riktiga spelare var tvungna att spela på en DT, men tack vare kraften hos dagens NB:s ser man många avancerade spelare som spelar på en NB. Vad jag kan säga med säkerhet är att oavsett vilken LEGION-enhet du väljer, kommer du att vara redo för strid.

Detta är en annons:

Kommer kylningslösningarna och den minskade energiförbrukningen - på lång sikt - för bärbara datorer att bli så bra att värme- och bullerproblem nästan upphör att existera?
Det är en bra fråga och för att vara ärlig vet jag inte. Det är lite av en katt och råtta-lek mellan utvecklingen av kylningslösningarna och kraven från grafikkort, CPU:er och de spel man spelar. I takt med att CPU:n, grafikkortet och spelen kräver mer av datorn utvecklas datorn för att klara av det.

Vad jag kan säga är att vår nya produktserie med Quad vent inspirerad av jetmotorer, större och tjockare kylrör och fler men tunnare fläktblad är du i så goda händer som möjligt. När du lägger till AI-motorn som kan flytta kraften från CPU till VGA och vice versa kan du pressa hårdvaran extremt hårt.

Kommer vi att nå en maximal strömförbrukning för stationära datorer i framtiden som kan göra det möjligt för bärbara datorer att få enorma prestandaförstärkningar? Vi ser redan nu imponerande prestandaökningar med bara några års mellanrum för bärbara datorer.
En fråga som kräver kristallkula. Det handlar återigen om vad hårdvaran inuti datorn kräver. I dag ser vi DT:s med ett strömförsörjningsaggregat på upp till 850W, men endast på mycket avancerade DT:s.
Det finns ett fokus från tillverkarna av CPU och GPU där de försöker göra sina produkter så välfungerande som möjligt, och samtidigt strömsnåla. Ur Lenovos perspektiv måste vi kombinera nätaggregat som gör det möjligt för hårddisken inuti att prestera på sin kapacitetsnivå. Det finns enheter där strömförsörjningen är lägre än vad som krävs för att hårdvaran ska nå sin maximala potential, och det är lite tråkigt, eftersom man förväntar sig en prestanda som är högre än vad man upplever.

Hur som helst är det en intressant tid för alla som är involverade i spel, eftersom vår bransch utvecklas snabbare än någonsin tidigare - jag är bara glad att vi spelar en viktig roll i det som den ledande speltillverkaren i världen.

Detta är en annons:
Intervju med Christian De Lange


Loading next content