Svenska
Gamereactor
artiklar
Halo Infinite

Halo Infinite - Upp som en sol, ned som en pannkaka

Efter en mycket lovande start den 8:e december har 343 Industries slarvat bort nästan all potential i multiplayer-delen av Halo Infinite och Hegevall har fått nog...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

För bara ett par dagar sedan var det premiärdags för den första episoden av Halo som TV-serie, på Paramount+ och detta efter hela åtta års utveckling och oavsett vad man såhär i efterhand tycker om pilotavsnittet, är det naturligtvis en monumentalt viktig del av Halos mångåriga historia. Trots detta och trots all den tid som Microsoft samt Halo-studion 343 Industries haft på sig att förbereda något finurligt i Halo Infinite lagom till seriedebuten, märktes detta inte ens av för de som på daglig basis tillbringar tid i Infinites multiplayervärld. Ingen ny Silver Team-rustning. Inget nytt specialvapen med hänvisning till TV-serien, inga uppenbara (eller väl dolda) referenser, inte ens en liten Silver Team-badge.

Detta säger mycket om vilket haveri Halo Infinite dessvärre börjar likna. Och det gör direkt fysiskt ont i mig som odödlig Halo-fanboy att 343 Industries låtit deras initialt så lyckade, så lovande Halo-comeback singla ned mot marken som en normalgammal, klent gräddad pannkaka. För även om konsolspelarna i mångt och mycket valt att stanna (medan PC-spelarna redan testat, tröttnat och lämnat MP-portionen av Halo Infinite på grund av de problem som råder) går det liksom inte längre blunda för att 343 sedan premiären den 8:e december missat mål efter mål och på kuppen lyckats förarga en initialt superpositiv spelarbas.

Vi står inför lanseringen av säsong två i MP-delen av Halo Infinite och kanske vore det därmed strategiskt här att vänta på den innan jag säger vad jag idag tycker om hur misskött det här spelet är, men oavsett om "season two" visar sig innehålla saker som spelarna skrikit sig hesa över och bönat/bett om de gångna fyra månaderna, går det liksom inte blunda för att Halo Infinite borde ha underhållits och uppdaterats betydligt mer och att utvecklarna borde ha prioriterat annorlunda sedan premiären.

I jämförelse väljer gott om spelare att kasta rejält med skit mot Dice-spelet Star Wars: Battlefront II och även om jag inte är någon större fantast av någon av svenskarnas licensproduktioner, har ju åtminstone det spelet sedan premiären uppdaterats enligt den takt och på det sätt som dagens spelare sedan länge vant sig vid, med storslagna Star Wars-event och moment från nysläppta filmer och serier (The Last Jedi, Rise of Skywalker inklusive nya hjältar, vapen, kartor och förmågor), för att hålla det fräscht och framförallt aktuellt/intressant för de som dagligen väljer att tillbringa sin tid i den spelvärlden.

Detta är en annons:

Delar av 343 Industries lever kvar i den gamla skolan där ett multiplayerspel som Halo 2 kunde släppas i ett visst skick och sen fortsätta att existera i precis det skicket, med exakt samma innehåll och funktionalitet under flertalet år och enbart fortsätta att växa i popularitet. Alla vi som spelar FPS online vet mycket väl att de dagarna sedan länge är förbi. Titlar som Call of Duty, Fortnite och Apex Legends (bara för att nämna några) har under flera års tid vant oss vid att dagens multiplayerupplevelser lever, andas, utvecklas och erhåller uppdateringar på löpande band för att hela tiden erbjuda något fräscht, som får spelarna att vilja stanna kvar.

Halo Infinite
Halo Infinite MP är som vi alla vet byggt som ett Live Service-spel men saknar "Live Service"-aspekten sedan releasen, vilket gjort att spelarna tröttnat. 343 Industries har liksom inte ens lyckats hållas en konstant ström av nya kosmetiska "items" till sin egen Halo-affär, vilket är anmärkningsvärt och tragiskt.

Jag ska inte för en sekund tro att jag är någon slags spelutvecklingsexpert eller att jag tror mig veta att 343 Industries bara "struntat" i Halo Infinite och dess multiplayerläge, här. För inget av det stämmer ju, såklart. Men det går samtidigt inte heller begripa hur detta slarv kunnat ske, på den här skalan. 343 Industries Är idag 720 personer. En av världens absolut största spelstudios, som arbetar enkom med Halo. Halo Infinite är tidernas dyraste spel med en utvecklingsbudget på en bra bit över två miljarder kronor och det är detta som gör allt det här så märkligt. När Phil Spencer slungade in Bungie-veteranen Joseph Staten in i 343 Industries som kreativ chef och gav teamet 12 hela månader till på sig för att styra upp utvecklingen, gjordes naturligtvis mycket av spelet om och jag säger inte att utvecklingen inte varit utmanande och krävande, men det går liksom ändå inte att få ihop detta. Inte för mig.

720 personer, obegränsad (snudd-på) utvecklingsbudget och sex års sammanhängande utveckling ledde till ett väldigt bra spel, som sedan releasen inte uppdaterats med i stort sett någonting. Det! Går vare sig acceptera eller begripa som gammal Halo-älskare. För om nu 343 Industries med Staten i täten visste att studion inte skulle ha i princip en enda sak att tillägga under spelets fyra första månader (efter release) borde ju rimligtvis fokus legat på att färdigställa Forge-delen lagom till spelets premiär i december förra året, för att på så sätt åtminstone låta spelarna själva fylla på Halo Infinite med egenskapat innehåll under tiden som studion försöker få rätsida på denna klent gräddade multiplayerpannkaka.

Detta är en annons:

I en nyligen publicerad mastodontartikel av Washington Post pratar 343 Industries egen Bonnie Ross samt Frank O'Connor om svårigheterna med att anpassa Halo 5-spelmotorn, till dels en öppen och fri spelvärld som i Infinite samt det faktum att de haft dryga problem med crossplay-delen mellan PC och Xbox, med tanke på att Halo 5-teknologin först skapades utan en tanke på detta. Men enligt mig känns det som en klen tröst och ingen riktig förklaring till varför Halo Infinite stått stilla i fyra månader. 343! Ni är 720 personer, har i stort sett obegränsad budget, hela Microsofts Studios fullständiga stöd och ni har haft sex (!) år på er med att bygga MP-delen i Halo Infinite. Sex år! Det finns inga "öppna spelvärldar" med "öppen spelstruktur" i multiplayerportionen vilket gör era argument till de mest ovidkommande jag kan föreställa mig. Forge saknas här, det saknas nya kartor, vapen, kosmetika och spellägen. Det saknas liv, rörelse, buggfixar och det där allmänt vedertagna stödet som spelare idag förväntar sig att en utvecklare av den här storleken för ett projekt av den här magnituden ska ge.

Jag äskar Halo. Har alltid gjort. Jag kommer nog alltid att älska Halo och jag vill verkligen inte låta som en fanboy med stjärtsmärta här men det går samtidigt inte blunda för att 343 Industries gång efter gång slarvar bort massor av potential på ett sätt som Bungie aldrig gjorde. Väver man då dessutom in att Bungie var 110 personer när de gjorde Halo: Reach och hade en budget på en dryg niondel av den som Hallo Infinite haft/har, är det enkelt att dra slutsatsen att 343 i mångt och mycket helt enkelt inte vet vad de pysslar med. Och det... Är tragiskt. Halo förtjänar nämligen alltid bättre.

Relaterade texter

7
Halo Infinite - Season 2: Lone WolvesScore

Halo Infinite - Season 2: Lone Wolves

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har spelat den andra säsongen av Halo Infinite, men är tyvärr inte helt imponerade av det som erbjuds, där kvantiteten är största problemet...

Halo Infinite - KampanjenScore

Halo Infinite - Kampanjen

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Sex år, flera miljarder kronor och en rejäl försening senare är nu Halo Infinite äntligen här. Är det den mjuka reboot som utlovats, och framför allt - är det bra...



Loading next content