Svenska
Gamereactor
artiklar

Fjolårets värsta hjärnsläpp

Det gjordes en del missar från stora spelföretag under fjolåret och i denna eftersläntrare till artikel korar vi på Gamereactor det vi anser vara 2021 års värsta hjärnsläpp...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Fjolårets värsta hjärnsläpp

(5) Venom blev till ett dåligt skämt
Sony har vid flera tillfällen bevisat att de är förhållandevis aningslösa när det gäller serietidningsfilm och att deras "kvalitet" höjts med flera hundra procent i och med att de valde att gå samman med Marvel Studios inför skapandet av den nya Spiderman-trilogin, det tror jag att vi alla kan vara rörande överens om. Att Venom-uppföljaren Let There Be Carnage skulle bli så ofattbart usel som den faktiskt var - hade vi dock aldrig kunnat föreställa oss på förhand. Bara själva grejen att sätta Tom Hardy på att skriva manus (!) och Gollum-skådespelaren Andy Serkis på registolen känns till att börja med som två av de sämsta beslut som vi hört talas om inom filmvärlden på senare åt, att det hela förvandlades till någon slags barnsligt gnabbig sketchkomedi där Venom "gjorde slut" med Eddie, kom ut som homosexuell och mest bara tramsade runt, gjorde att vi utan tvekan röstade in Venom 2 på denna lista över fjolårets värsta hjärnsläpp.

Fjolårets värsta hjärnsläpp

(4) Battlefield 2042 släpptes i form av en ofärdig gegga
De senaste åren har inte varit snälla mot svenska superstudion Dice då flera av de viktigaste nyckelpersonerna bakom spelserien Battlefield lämnat företaget. Utgivaren EA har dessutom pushat hårt för att se till så att Dice fortsätter att pressa ut Battlefield-spel och naturligtvis har kvaliteten blivit lidande. Detta medan närmaste konkurrenten tågat på och växt sig ännu större, mest tack vare Warzone. 2021 var året då Battlefield som spelserie skulle göra storslagen comeback, slå på ordentligt och mosa konkurrensen med ett spel dränkt i omfång och slipad spelmekanik, men efter att ha stressat utvecklingen något grönjävulskt och i sista sekund förändrat inriktningen på hela spelet, släpptes det i något slags alfa-stadie, men kallades för "helfärdigt", och ingenting hade kunnat vara sämre för Battlefield som följetong med tanke på hur många av fansen reagerat. Med tanke på vad som stod på spel här borde naturligtvis EA ha gjort som 343 Industries och försenat spelet med ett helt år, realiserat deras ursprungsidéer, slipat mekaniken, grafiken och jobbat bort alla de spelförstörande buggar som man fick på köpet när man slängde fram pluringen för att ta del av 2042.

Detta är en annons:
Fjolårets värsta hjärnsläpp

(3) Rockstar släppte gräsliga versioner
Om man sålt närmare 400 miljoner (!) exemplar av samtliga Grand Theft Auto-spel och därmed kammat hem vinster på många miljarder dollar, då har man definitivt råd med att verkligen lägga ned tillräckligt mycket tid, kraft och resurser för att skapa en serie remakes som hyllar originalspelen (som satte GTA som spelserie på kartan precis som att de cementerade Rockstar som en av spelvärldens främsta spelmakare) och framförallt gör dem bättre, rakt igenom. Men icke. Istället dunkade Rockstar och utgivaren Take Two ut de mest gräsligt buggiga, ofärdigt fula, dåligt optimerade versionerna av GTA III; Vice City och San Andreas och valde att kalla dem "Den definitiva versionen" när det egentligen handlade om något som kanske borde ha döpts till "Skräpversionerna" och skänkts bort, gratis, till folk som helst av allt ville sabba sina egna fina minnen från dessa tre ikoniska Playstation 2-spel. GTA: The Trilogy är därmed årets tredje största hjärnsläpp.

Fjolårets värsta hjärnsläpp

(2) Sonys attityd var märkligt arrogant
Inför förra generationen hade Sony örat mot marken och begrep precis vad vi spelare ville ha, och levde upp till sin slogan "For the players". Det gjorde dem välförtjänt älskade medan de åkte cirklar runt konkurrensen. Men av oklar anledning tycks allt sådant vara bortglömt nu. Sony har på bara ett år gjort sig av med de flesta av sina mest namnkunniga japanska utvecklare, utannonserat att God of War: Ragnarök, Horizon Forbidden West och Gran Turismo 7 ska släppas under 2021 bara för att sedan skjuta upp alla till nästa år, infört trassliga samt dyra sätt att uppgradera spel från Playstation 4 till Playstation 5 trots att konkurrenterna erbjuder det gratis, fått kritik från flera framstående indieutvecklare för brist på support, försökt stänga servrarna för sina äldre konsoler medan i princip samtliga av deras största utvecklare har multiplayer-satsningar istället för att fortsätta med de mycket framgångsrika singleplayer-spelen. Sony förlorade spelarnas förtroende vid Playstation 3-lanseringen, och av oklar anledning tycks de ha bestämt sig för att lyssna mindre på sina fans i vad som kan bli ett obeskrivligt dyrt hjärnsläpp.

Detta är en annons:
Fjolårets värsta hjärnsläpp

Fjolårets värsta hjärnsläpp:
(1) Activisions hemlighetsmakeri bakom kulisserna
Det började skaka kring Blizzard redan för något år sedan då en rad beslut tydde på att de kanske tappat fotfästet och det började sippra ut historier om en usel arbetsplats, men i år brakade allt samman. Höjdare efter höjdare hoppade av från Blizzard medan även Activision drogs in i griserierna. De utreds nu för allt från sexuella trakasserier till diskriminering och en regelrätt våldtäkt - vilket högste chefen Bobby Kotick tycks ha känt till utan att agera. Istället för att kliva av företaget och ta på sig ansvaret, klamrar sig Kotick fast, vilket fått anställda att protestera högljutt och även strejka. När somliga anställda försökte gå med i facket, svarade Activision med ett utskick med hot om "konsekvenser" om de gjorde det. Sammantaget verkar det som att Activision Blizzard bestämt sig för att satsa på att folk inte röstar med plånboken, och kör nu på devisen att de kan svina mest i spelbranschen och sälja multum ändå i ett häpnadsväckande hjärnsläpp.



Loading next content