Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar

Färdigmjölkat i spelvärlden

Storsatsningarna säljer inte som förr och säkra kort som Gears of War och God of War ratas av spelarna. Vad är det som håller på att hända? Jonas tar en titt på alldeles för kraftigt mjölkande...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det är bara drygt två månader sedan jag förutsåg ett slut för de jämnbruna militärspelen. En åsikt som står sig. Jag tror helt enkelt årets Call of Duty kommer sälja mindre än fjolårets (som sålde mindre än det fjolårets) och inte heller tror jag Battlefield 4 kommer slå Battlefield 3. Men oavsett hur det blir med den saken har det hänt en ny grej sedan dess, en grej som får mig att vilja skriva denna uppföljarartikel om att motviljan mot jämnbruna spel kanske sitter djupare ändå.

För en månad sedan släpptes nämligen God of War: Ascension, följt av Microsofts eget Gears of War: Judgment efteråt. Två spel i exklusiva serier som brukar kunna stoltsera med mångmiljonförsäljning, riktigt fet grafik och som hör till de högst betygsatta till respektive format. Men av de påståendena stämmer bara två in på dessa båda GoW-spel. Ja, de är fortfarande rysligt tjusiga och ja, de har fått fina betyg.

Färdigmjölkat i spelvärldenFärdigmjölkat i spelvärlden
Varken Microsofts eller Sonys GoW har nått ens i närheten av samma succé som föregångarna.

Men någon mångmiljonförsäljning är det inte tal om. Tvärtom försvann de båda snabbt från världens alla försäljningslistor och har av analytiker sedan förklarats vara regelrätta floppar. Det är inte så att de sålt lite mindre än God of War 3 och Gears of War 3 (som ju var de senaste ordinarie delarna), utan kanske runt en tredjedel. Som bäst. Vi snackar alltså ganska katastrofal försäljning.

En flopp så monumental att det nog inte kommer bli helt lätt att få fansen toksugna på att köpa spel i respektive serie längre fram heller. Varumärkena kan helt enkelt ha blivit skadade. Så vad var felet på God of War: Ascension och Gears of War: Judgment, varför ville det sig inte riktigt? Många har lanserat att det skulle bero på att de är spinoffs från den ordinarie serien, något jag inte alls är villig att köpa.

Färdigmjölkat i spelvärlden
Halo: Reach är det snabbast säljande spelet i Halo-serien och har nått runt 10 miljoner sålda spel. En spinoff behöver absolut inte vara lika med dålig försäljning, tvärtom finns gott om bevis på motsatsen.

Med samma argument borde det ha gått illa för Halo: Reach och Nintendos otaliga sidospår med Mario, vilket det inte gjort, långt därifrån. Däremot gick det till synes inte alls lika bra för Halo 4 som tidigare Halo-spel och heller inte lika bra för Forza Horizon som för Forza Motorsport 4. Jag är rent av villig att sätta en slant på att Halo 4 är den sämst sålda delen av de ordinarie delarna. Nej, min teori är istället att folk nu är leds.

Leds på gamla konsoler, leds på samma eviga spelserier, leds på uppföljare, leds på mjölkande, leds på alla kopior, leds på alla strömlinjeformade spelmoment, leds på all avsaknad av utmaning och leds på en bransch som faktiskt stagnerat något. Det finns många som på allvar menar att vi just nu rör oss mot en krasch för spelvärlden liknande den vi hade tidigt 80-tal när NES blev den stora räddaren.

Färdigmjölkat i spelvärldenFärdigmjölkat i spelvärlden
Närmast fantomusla storsatsningen ET anges ofta som en av de främsta ursäkterna för att hela jäkla spelbranschen säckade ihop tidigt 80-tal.

Så långt tänker jag inte gå, men visst kommer vi se en rejäl utslagning som kanske redan har börjat, en slags självsanering som kommer att kräva en väldans massa offer. För trots att det varje dag säljs tusentals nya Playstation 3 och Xbox 360 - och därmed blir det alltså allt fler spelare - så säljer spelen allt mindre. Och det utan att egentligen ha blivit sämre, för som sagt, både God of War: Ascension och Gears of War: Judgment har fått fina betyg, men folk vill inte ha dem likt förbaskat.

När jag var liten osnuten sjuåring sade alltid mamma att jag minsann skulle tröttna på favoritmaten blodpudding om jag fick äta det varje dag. Dumheter trodde jag då, men mamma hade såklart alldeles rätt, och idag har vi spelare fått leva av blodpudding (eller vad just du nu tycker är gott, ångade musslor i vinsås eller cheeseburgare) alldeles för länge och vi vill ha något annat.

Färdigmjölkat i spelvärlden
Inget spel har färgat denna generation mer än Call of Duty, och man hittar spår av det i allt från plattformspel till rollspel och framför allt actionspel.

För det är just det. Till skillnad under den stora kraschen tidigt 80-tal så har inte intresset för spel mattats av, utan det spenderas mer än någonsin på just spelande. Däremot har det flyttat bort från gamla konsoler och trötta Call of Duty-kloner till något helt annat. En del spelar tablets, PC har fått sig ett uppsving och indie-försäljningen är hetare än någonsin. Det sägs att Nintendo skänker bort dyra utvecklings-kit till Wii U, Sony pratade redan vid Playstation 4-avtäckningen om hur man skulle locka indies och Microsoft ryktas ha gjort det enklast av alla.

Vilket inte är så konstigt. AAA-spelen floppar, ett efter ett. Square Enix säger att Hitman: Absolution och Tomb Raider båda misslyckats med att nå förväntningarna (som dock i mitt tycke var aningen högt ställda) trots fina betyg och Army of Two: Devil's Cartel var visserligen ett skitspel - men sådana har sålt förr. Samma sak gäller spel som Resident Evil 6, Metal Gear Rising: Revengeance och DmC Devil May Cry. Samtidigt laddas det ned indie-spel som aldrig förr.

Färdigmjölkat i spelvärlden
En uppföljare som lär klara sig från känslan av mjölkning är Grand Theft Auto V eftersom Rockstar sannerligen inte kan beskyllas för att trötta ut serien.

Spel som tagits fram av en handfull personer, spel som visar tydliga spår av kärlek till hantverket och som bjuder trötta spelare på något nytt. Men nu är inte detta tänkt att vara en hyllning till indies, långt därifrån. Nej, jag vill bara slå fast att vi kort sagt spelar som aldrig förr. Vi gör det bara inte på samma sätt, och det är framför allt Microsofts och Sonys eget fel. De har verkligen dragit ut på generationen alldeles för länge och de kommer få ett tufft jobb att locka tillbaka alla de som fått sin spelfix via exempelvis tablets eller PC.

Den som försöker sälja in Playstation 4 och Xbox 720 med Call of Duty med bättre grafik har förlorat redan på förhand. Det är den läxa jag gör av den gångna hösten och våren där säkra kort som de båda GoW-spelen floppat. Jag köper inte spinoff-argumentet alls och tror verkligen inte att det hade gjort den minsta skillnad om de hade hetat God of War 4 och Gears of War 4.

Färdigmjölkat i spelvärlden
I höst kommer Assassin's Creed IV: Black Flag. Återstår att se om serien kan repetera tidigare framgångar, eller om Ubisoft borde ha låtit lönnmördarna vila lite.

Folk är mätta nu. Det behövs något nytt. Det spelar tyvärr nästan ingen roll längre om vi får ännu mer strömlinjeformade Mass Effect 4, Halo 5, Uncharted 4, Crysis 4, Resident Evil 7, Forza Motorsport 5 eller Borderlands 3. Jag tror inte de skulle sälja som sina föregångare ändå. Det tåget har gått till nuvarande generation.

För att summera så tror jag verkligen att det är slut för jämnbruna militärspel, intresset sjunker, spelen har gjort sitt. Men jag tror också vi nått vägs ände för hur mycket uppföljare och mjölkning vi egentligen tål. Microsoft och Sony kommer ha ett tufft jobb nästa generation att bjussa på nya spelserier. Och man behöver det och de vet om det.



Loading next content